تربیت اسلامی، جلد ۹، شماره ۱۹، صفحات ۴۷-۶۶

عنوان فارسی مؤلفه‌های گفتگوی صحیح، مبتنی بر گفتگوهای قرآنی
چکیده فارسی مقاله در سوره‌ها و داستان‌های قرآن، گفتگوهایی بین شخصیت‌ها و افراد مختلف صورت گرفته که می‌توان براساس آن‌ها، به مؤلفه‌های گفتگوی تربیتی صحیح دست یافت. برای این منظور، گفتگوهای قرآنی - شامل 132 مورد- تحلیل و بررسی تربیتی شد. هدف این پژوهش که با روش تحلیلی- تفسیری انجام شده، دستیابی به پاسخی برای این پرسش است که «از گفتگوهای قرآنی چه مؤلفه‌هایی جهت بکارگیری در گفتگو - به عنوان یک روش تربیتی- به دست می‌آید؟» مؤلفه‌های به دست آمده برای کاربرد در ساختار گفتگوی تربیتی بدین شرح است: استفاده از ادبیات پرسشی به جای ادبیات خطابی، رعایت ادب جایگاهی، سخن گفتن درسطح فهم مخاطب، اعتمادسازی برای مخاطب در گفتگو، ژرف‌کاوی در جریان گفتگو، توجه به درخواست‌های معقول مخاطب، طلب شواهد برای مدعا، حاکمیت منطق در گفتگو، ساماندهی گفتگو در شرایط واقعی، تعمیق بخشی به باور مخاطب، اعطای فرصت طرح پرسش، آموزش غیرمستقیم، نیازسنجی مخاطب در گفتگو، استفاده از فن تشویق و تنبیه و به‌کارگیری قضاوت‌های پسینی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعلیم و تربیت، گفتگوی قرآنی، مؤلفه‌های گفتگوی صحیح،

عنوان انگلیسی Parameters of the correct discourse based on Quranic discourse
چکیده انگلیسی مقاله In surahs and stories of Quran, there have been some discourses between the persons and personalities on the basis of which the parameters of the correct educational discourse can be discovered. To this aim, 132 cases of Quranic discourse were educational analyzed. The methodology of this study is documentary- interpretative. The question this research attempts to answer is that what parameters can be obtained in order to be applied as an educational method. The parameters found in the study are using questions instead of addressing, observing position politeness, addressee-tuned speech, building trust in the discourse, profound in the course of discourse, paying attention to reasonable request of the addressee, seeking evidence for the claim, reason-based discourse, organization of discourse, in real situations, deepening the belief of the addressee, providing opportunity for asking, indirect education, needs analysis of addressee in the discourse, using encouragement and punishment and using post hoc judgments
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نیکو دیالمه |
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق ع
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)

زهرا صالحی متعهد |
دانشجوی دکتری تاریخ تعلیم و تربیت دانشگاه دولتی لباچفسکی روسیه


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_460_108.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات