|
تربیت اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۵۱-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی قصه گویی قرآن به عنوان روشی فعال درآموزش اخلاق |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف شناخت و تبیین ویژگیهای قصه پردازی قرآن به عنوان یک روش آموزشی فعال انجام شده است. پژوهش حاضر از نوع کیفی با رویکرد توصیفی – تحلیلی است که با روش کتابخانهای انجام شده است. نتایج این بررسی نشان داد که شیوه قصه پردازی قرآن با بهرهگیری از ویژگیهایی چون تنوع در آغاز قصهها، شیوههای متنوع گفتوگو، ایجاز، پرسش و پاسخ، تاکید بر شیوهی روایت غیرخطی، سفیدخوانی و حذف برخی پردههای قصه برای مخاطب و در نهایت تشویق به تفکر و استدلال، یک شیوهی آموزشی فعال است با محوریت تربیت درونی، تعامل دوسویه، یادگیری بر پایه فعالیت مخاطب و نقش تسهیل کنندهی مربی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قصه، داستان، روشهای تربیتی، آموزش و تربیت، |
|
عنوان انگلیسی |
gtellin-storey as an active method in teaching morality |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main aim of this research is recognition and elucidation of the characteristics of Quranic stories as an active method for teaching morality . The methodology used in the study is qualitative with descriptive-analytic approach administered through documentary analysis. The findings revealed that Quranic stories enjoy the following features: variety in initiation of the stories, variety in the dialogues, brevity, question and answers, non-linear narrations, intertextuality, and deletion of some parts of the story and finally encouragement in thinking and reasoning. These methods are actively centered around internal education, mutual interaction, activity-based learning and the facilitative role of the teacher |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
story, educational methods, education |
|
نویسندگان مقاله |
ملوک خادمی | عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
فاطمه مهرولی | مهرولی - کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه آلزهراء
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_547_122.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|