|
تربیت اسلامی، جلد ۱۰، شماره ۲۰، صفحات ۲۷-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل و نقد رویکردهای تربیت معنوی نوپدید (بررسی الگوی معنویتباوری فارغ از دین) |
|
چکیده فارسی مقاله |
رویکردهای «تربیت معنوی» را میتوان از دو منظر دینی و فارغ از دین مورد توجه قرار داد. هدف مقاله حاضر بررسی و نقد رویکردهای تربیت معنوی در اردوگاه معنویتباوران فارغ از دین است. بنابراین نخست سه رویکرد تربیت معنوی نوپدید؛ تحویل دین به اخلاق، انتگرال و تک بُعدینگر؛ مورد بررسی قرار گرفت و سپس اهداف و پیشفرضهای «تربیت معنوی» در این رویکردها مورد تحلیل قرار گرفت و بالاخره ضمن نقد رویکردهای مورد نظر، از دو زاویه ساختاری (عدم تضمین ثبات، محدودنگری، تلاش برای رسمیت یافتن در عین مخالفت با آن و عدم انطباق با واقعیتهای وجودی انسان) و روشی (مبتنی بر روشهای استفاده شده در هر یک از سه رویکرد) نشان داده شد که معنویتهای نوپدید، بهرغم اثرگذاریهای مقطعی و موضعی، به دلیل عدم برخورداری از ساختار متناسب با شرایط وجودی انسان و همچنین ضعف در روشهای پیشنهادی برای تحقق اهداف خود، در دراز مدت با دشواری مواجه هستند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis and critique of newborn spiritual educational approaches (the investigation of non-religious model of spirituality ) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Spiritual approaches can be investigated from both religious and non-religious perspectives. The main aim of this paper is to analyze and criticize spiritual educational approaches in the camp of non-religious spiritual believers. In doing so, the three newborn approaches, namely, the reduction of religion to morality, integrality and one-sidedness, are analyzed. Then, the goals and presuppositions of spiritual education in these approaches are investigated. Eventually, it is shown that from the perspective of structures (lack of ensuring stability, limited vision, attempt to get formal while opposing it, lack of adaptation with present realities of human existence ) and methodology (based on the methodology used in the three approaches) these approaches, though initially and continually successful, in the long run, woudl face difficulties; the reasons for such problems are lack of the structure compatible with the existential conditions of human beings and weakness of the suggested methods for fulfilling the aims |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین باغگلی | عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
بختیار شعبانی ورکی | shabani varaki عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد نویسنده مسئول ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
علی نهاوندی | دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه
ابوالفضل غفاری | عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_546_122.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|