تربیت اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۱۵۱-۱۶۸

عنوان فارسی یک دهه پژوهش: تحلیل استنادی دو فصلنامه تربیت اسلامی (۱۳۸۴−۱۳۹۴)
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف شناسایی نحوه مواجهه (رویکرد) نظام تربیت رسمی و عمومی با تربیت اخلاقی انجام ‌شده است. روش مورد استفاده کیفی است که با بهره‌گیری از تحلیل محتوای کیفی استقرایی، متون اسناد قانونی و مصوب و همچنین مصاحبه چهارده کارشناس انجام شده است. افراد مصاحبه‌شونده به روش هدفمند و گلوله برفی از میان کارشناسان ارشد نظام تربیت رسمی و عمومی انتخاب شدند. نتیجه تحلیل‌ها نشان داده که رویکرد تربیت اخلاقی در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره ابتدایی در مؤلفه چیستی «رویکرد فضیلت‌گرایی دین‌ورزانه» است و در مؤلفه چگونگی (برنامه‌ریزی درسی) رویکرد تلفیق یا فرابرنامه درسی است که ویژگی اساسی آن آشفتگی است؛ یعنی وضع موجود برنامه درسی تربیت اخلاقی «فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی آشفته» است. پیشنهاد این پژوهش تدوین و تصویب فرابرنامه درسی تربیت اخلاقی برای دوره ابتدایی است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Referencing analysis of biannual Islamic education journal (1384-1394)
چکیده انگلیسی مقاله The present research is a documentary analysis of the articles published in biannual journal of Islamic education. In this investigation 20 issues of the journal, including 151 articles, were analyzed. The findings revealed that all the references were 4023 which showed average of 26.64 for each article. Most of the references were books, 72.6%, articles, 20.8%, respectively. Regarding the language of the references, Farsi sources were 60.3%, and English sources 19.7%, respectively. The most old books were Latin , 16 years and1 month, and the newest was Farsi , 8 years and 4 months. The most referenced books were Quran, Al Mizan Fi Altafsir, and Nahjolbakagheh; the most referenced scholars were Mohammad Hosein Tababtabaie, Morteza Motahari, and Khosro Bagheri. The most referenced journals were Islamic education, Howzah and Univresity, and Knowledge. Self-citation rate for the authors was 2% of the total references.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی محمدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)

معصومه حسن خانی |
دانشجوی کارشناسی ارشد علم سنجی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

معصومه امید |
کارشناس علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه قم.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1051_239.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات