|
تربیت اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۷-۲۳
|
|
|
عنوان فارسی |
جایگاه فطرت در اندیشه تربیتی امام خمینی(ره) |
|
چکیده فارسی مقاله |
ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار است و اصولاً معنا، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندیها و قابلیتهای فطری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار، تألیفات و بیانات امام خمینیe پرداختهایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرتمحور دست یافتهایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادیترین امر فطری انسان است، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و... ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علته همین دلیل، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و و در این راستا، معنا و مفهوم و، اقسام فطرت و، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمیگرداند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین و، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوارتر است و اصولاً معنا و، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندیها و قابلیتهای فطری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار و، تألیفات و بیانات امام خمینیe پرداختهایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرتمحور دست یافتهایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادیترین امر فطری انسان است.، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است.، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و... |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فطرت، تربیت، تربیت فطرتمحور، فطرت توحیدی، امام خمینی(ره)، |
|
عنوان انگلیسی |
The position of human nature (Fitrah) in the education perspective of Imam Khomeini |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this research is investigation of this key point that Fitrah is the origins of education, morality, religion, and art ,from the perspective of Imam Khomeini; basically, concept, fact and meaning of education is development of powers and Fitrah potentials. The methodology of this research is descriptive- analytic inferences in different works of Imam Khomeini. The findings reveal that love to perfection and escaping deficiency are the most basic affairs of human Fitrah; monotheistic Fitrah and believing in resurrection are foundations of education system; the aim of education is prosperity of Fitrah; and religious teachings are directed towards prosperity of Fitrah |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد بهشتی | استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1049_239.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|