تربیت اسلامی، جلد ۱۱، شماره ۲۲، صفحات ۷-۲۳

عنوان فارسی جایگاه فطرت در اندیشه تربیتی امام خمینی(ره)
چکیده فارسی مقاله ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علت، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و در این راستا، معنا و مفهوم، اقسام فطرت، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمی‌گرداند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوار است و اصولاً معنا، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندی‌ها و قابلیت‌های فطری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار، تألیفات و بیانات امام خمینیe پرداخته‌ایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرت‌محور دست یافته‌ایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادی‌ترین امر فطری انسان است، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و... ویژگی بارز اندیشه تربیتی امام خمینیe تربیت با محوریت فطرت است و بدین علته همین دلیل، در تبیین حقیقت و ماهیت تربیت اسلامی بر شکوفاسازی فطرت تأکید تام دارد و و در این راستا، معنا و مفهوم و، اقسام فطرت و، خاستگاه فطریات و زوایا و ابعاد آن را را تبیین کرده و به این نتیجه رسیده است که در وجود انسان یک سلسله ذاتیات و فطریات وجود دارد، اما تمام فطریات انسان را به دو فطرت عشق به کمال و فطرت گریز از نقص برمی‌گرداند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی این نکته کلیدی است که از نگاه امام خمینیe فطرت خاستگاه تعلیم و تربیت، اخلاق، دین و، دینداری و هنر است و پایه و اساس تربیت بر فطرت استوارتر است و اصولاً معنا و، مفهوم و حقیقت تربیت شکوفاسازی توانمندی‌ها و قابلیت‌های فطری است. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی، تحلیلی و استنباطی به واکاوی آثار و، تألیفات و بیانات امام خمینیe پرداخته‌ایم و به برخی از نتایج تربیتی رویکرد تربیت فطرت‌محور دست یافته‌ایم که عبارتند از: فطرت عشق به کمال و نفرت از نقص که بنیادی‌ترین امر فطری انسان است.، فطرت توحیدی و معادباوری که پایه و اساس نظام تربیتی است، هدف تربیت شکوفایی فطرت است.، تعالیم دینی در جهت شکوفایی فطرت است و...
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فطرت، تربیت، تربیت فطرت‌‌محور، فطرت توحیدی، امام خمینی(ره)،

عنوان انگلیسی The position of human nature (Fitrah) in the education perspective of Imam Khomeini
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this research is investigation of this key point that Fitrah is the origins of education, morality, religion, and art ,from the perspective of Imam Khomeini; basically, concept, fact and meaning of education is development of powers and Fitrah potentials. The methodology of this research is descriptive- analytic inferences in different works of Imam Khomeini. The findings reveal that love to perfection and escaping deficiency are the most basic affairs of human Fitrah; monotheistic Fitrah and believing in resurrection are foundations of education system; the aim of education is prosperity of Fitrah; and religious teachings are directed towards prosperity of Fitrah
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد بهشتی |
استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_1049_239.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات