|
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۱۱۱-۱۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان دوره کارورزی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۲ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هر کشوری برای توسعه و ترقی نیازمند فعالیتهای پژوهشی سازمان یافته است. از آنجا که دانشجویان به عنوان نیروهای پویا و آیندهساز در هر جامعه شناخته میشوند، بنابراین باید موانع اجرای پژوهش در بین آنها شناسایی و اقدامات لازم جهت برطرف کردن آنها انجام گردد. این پژوهش با هدف شناخت موانع احتمالی و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آنها طراحی گردیده است. مواد و روشها: مطالعه از نوع مقطعی و در آن از پرسشنامه خودکارآمدی پژوهشی استفاده گردید. پرسشنامه دو قسمتی و شامل یک بخش سؤالات دموگرافیک و درسی و بخش دیگر سؤالات مربوط به خودکارآمدی پژوهشی میشد. پرسشنامه به روش سرشماری در بین 100 نفر از دانشجویان کارورز دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان توزیع گردید که 68 نفر آن را تکمیل نمودند. دادهها توسط نسخه 20 نرمافزار SPSS و با استفاده از آزمونهای تی (t-test) و آنالیز واریانس یکطرفه (ANOVA) یا از آزمونهای معادل غیر پارامتری آنها یعنی Mann- Whitney و Kruskal- Wallis مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین و انحراف معیار خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارورز 29/82±127/87 برآورد گردید. رابطه آماری میان خودکارآمدی پژوهشی و جنسیت معنیدار بود (0/028=p)، به نحوی که این میزان در دختران با میانگین 132/67 و در پسران با 115/47 بدست آمد. همچنین، بین خودکارآمدی پژوهشی با علاقه به رشته پزشکی (0/003=p)، شرکت در کارگاههای پژوهشی (0/007=p) و فعالیتهای پژوهشی (0/001=p) نیز روابط معنیداری دیده شد. اما رابطه خودکارآمدی پژوهشی دانشجویان با وضعیت تأهل، ترم تحصیلی، میزان سواد پدر، میزان سواد مادر و شرکت در کمیته تحقیقات دانشجویی معنیدار نبود. نتیجهگیری: با توجه به میزان نسبتاً ضعیف خودکارآمدی پژوهشی در دانشجویان کارورزِ دانشگاه، بر لزوم فعالیت دانشجویان در این مورد تأکید میشود. باید علاقه و انگیزه در دانشجویان بوجود آید و آنان در این راه تشویق شوند تا در آینده شاهد افزایش فعالیتهای تحقیقاتی باشیم و این تحقیقات نباید تنها به پایاننامههای دانشجویی خلاصه شود. واژههای کلیدی: خودکارآمدی پژوهشی، خرده مقیاس پژوهشی، دانشجویان پزشکی کارورز |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودکارآمدی پژوهشی، خرده مقیاس پژوهشی، دانشجویان پزشکی کارورز |
|
عنوان انگلیسی |
A Survey of Research Self-Efficacy in Internship Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Every nation needs to organize research activities for its development and promotion. Since students are recognized as dynamic and future-makers in any society, therefore it is necessary to determine and resolve their research drawbacks. This research was aimed to identify the probable drawbacks and present suitable resolutions in this regard. Materials and Methods: A questionnaire was used in this cross-sectional study which consists of two parts: an early part of educational and demographic questions and a part of questions regarding research self-efficacy. The questionnaires were distributed in a census manner among 100 medical students at internship level, of which 68 persons completed their own questionnaires. The date was analyzed in SPSS software using t and ANOVA tests. Results: Overall research self-efficacy mean was equal to 127.87±29.82. There was a statistical significant association between self-efficacy and the gender of students (p=0.028), so that the values in girls and boys were 132.67 and 115.47, respectively. Furthermore the research self-efficacy had significant relations with interest to medicine discipline (p=0.003), participation in research workshops (p=0.007) and having a history of research activity (p=0.001). However, the research self-efficacy had not a significant association with other variables including marital status, educational term, mothers and fathers educational levels and membership in the student research committees. Conclusion: In regard to the relative weak research self-efficacy of medical students of internship in our study, we may emphasize on the necessity of students activation in research fields. In order to see the increased research activities of students in the future, it is necessary to induce interest and motivation among students. Moreover their research must not be confined only to their thesis. Key words: Research self-efficacy, Research subscales, Internship medical students Funding:. This study was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences Conflict of interest: None declared. Ethical approval: This project was approved in and financially supported by Rafsanjan University of Medical Sciences. How to cite this article: Rezaeian M, Zare-Bidaki M, Bakhtar M, Hadimoghadam M. A Survey of Research Self-Efficacy in Internship Medical Students of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013. J RafsanjanUniv Med Sci 2014 14(2): 111-24. [Farsi] |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن رضاییان | m. rezaeian استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محمد زارع بیدکی | m zare bidaki استادیار گروه میکروبیولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
مرضیه باختر | m. bakhtar کارشناس بهداشت عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
محبوبه هادی مقدم | m. hadimoghadam پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-19-38&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|