مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۴، شماره ۳۸، صفحات ۱-۲۴

عنوان فارسی ارزیابی اثر کیفیت علائم افقی معابر شهری بر بهبود الگوی رفتار رانندگان (مورد مطالعه: حفظ خط)
چکیده فارسی مقاله رفتار رانندگان و عابران‌پیاده، کنترل ترافیک و تصادفات، تحت‌تاثیر نقش و عملکرد واقعی علائم قائم و افقی به‌ویژه خط‌کشی می‌باشد. خط‌کشی به‌تنهایی و یا به‌صورت مکمل برای سایر علائم راهنمایی، عملکرد مثبتی در اصلاح الگوی رفتار کاربران راه دارد؛ در بعضی از شرایط مانند تفکیک کانال‌ها یا خطوط ترافیک، جداسازی مسیرهای رفت و برگشت، مشخص‌نمودن محدوده عبور عرضی عابران‌پیاده، خط‌کشی تنها تسهیلات انتقال مقررات و تنظیم‌کننده رفتار رانندگان است. حرکت وسایل نقلیه از بین خطوط ترافیکی یکی از الگوهای رفتاری صحیحی است که همواره مورد توجه مدیران‌شهری بوده است. هدف از این تحقیق، بررسی اثرات علائم افقی و به‌ویژه خط‌کشی در الگوی رفتار رانندگان شهری در حفظ خط در شرایط مختلف وضعیت خط‌کشی خیابان‌های اصلی شهری به‌صورت علمی است. برای شناسایی وضعیت خط‌کشی و کیفیت سطح انتقال پیام، از ابزار و روش پردازش تصویر برای تشخیص میزان کنتراست رنگ و از فیلم‌های دروبین نظارت مرکز کنترل ترافیک شهرداری برای تامین داده‌ها استفاده شده است. نتایج مطالعات قبل و بعد از خط‌کشی جدید در این تحقیق نشان می‌دهد، به‌طور متوسط الگوی انحراف جانبی وسایل نقلیه و تمایل رانندگان برای حرکت در میانه خطوط ترافیکی به‌میزان درصد19 اصلاح می‌شود. مسئولان انتظامی راهور ناجا و مدیران شهری با توجه به وضعیت خط‌کشی و سطح انتقال پیام آنها در اُلویت‌بندی، تجدید و اصلاح خط‌کشی خیابان‌ها و معابر شهری با توجه به نتایج این تحقیق می‌توانند مؤثرتر تصمیم‌گیری نمایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluating the Effect of the Quality of Horizontal Signs on Urban Streets on Improvement of Driver Behavior (Case Study: Lane Keeping)
چکیده انگلیسی مقاله Drivers’ behavior, traffic control, and accidents are under the effect of actual role and performance of vertical and horizontal signs especially road marking. Road marking alone or as a supplement for other traffic signs, has a positive performance in modifying behavior model of road users. Some conditions, such as separation channels or traffic lines, separation of shuttle routes, identifying limit cross crossing pedestrian, marking are the only facility of transferring regulations and regulator driver’s behavior. Moving vehicles from the middle and the center of traffic lanes is one of the correct behavior patterns that have been considered by city managers. One of the issues in desert areas and places with precipitation with long time after a short time, road marking of city streets and roads between cities under the influence of pollution and the effectiveness of wheeled vehicles; their efficiency and their message transferring is reduced very much. The aim of this study was to investigate the effects of horizontal signs especially road marking, on driver’s behavior model in the city for lane keeping in different conditions the status of road marking in the main streets of the city, the image-processing tools is used for determining the status of road marking and the quality of the convey a message as well as for detecting the color contrast. The results of studies before and after the new road marking shows the average lateral deviation model of vehicles and drivers tendency were modified a rate of 19% for moving in the middle of traffic lanes. Officials of NAJA traffic police and city managers can make decisions more effective according to the results of this research with respect to the status of road marking and convey their message in the renewal priorities and reforming marking city streets.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهنام پورنجف زاده اردکانی |
دانشگاه یزد

محمد مهدی خبیری |
دانشگاه یزد


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_18574_28d5f27a7f0e573f683fcee6fd639fd6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642988.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات