مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۶، صفحات ۶۱-۸۶

عنوان فارسی پیش‌بینی هیجان‌خواهی موتورسواران براساس صفات شخصیت و چشم‌انداز زمان
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، پیش‌بینی هیجان‌خواهی موتورسواران براساس صفات شخصیت و چشم‌انداز زمان بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه موتورسواران شهر تهران است. به‌منظور توزیع یکنواخت نمونه، از مناطق طبقه‌بندی شده شهر تهران، 4 منطقه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب شد. در هر یک از مناطق، پرترددترین میدان‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات انتخاب شد و در هر میدان 30 نفر موتورسوار به‌طور تصادفی انتخاب شدند و مورد بررسی قرار گرفتند، در نهایت تعداد 120 نفر موتورسوار به‌عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس هیجان‌خواهی زاکرمن (1992)، پرسش‌نامه سنجش صفات پنج‌گانه شخصیتی نئو (1985) و پرسش‌نامه چشم‌انداز زمانی زیمباردو (1999) بودند. نتایج نشان داد از عوامل شخصیت، عامل برون‌گرایی و گشودگی با هیجان‌خواهی در سطح 5درصد رابطه معنادار دارند و مثبت‌بودن این ضرایب در واقع نشان‌دهنده این است که با افزایش این عوامل، میزان هیجان‌خواهی نیز افزایش می‌یابد. هم‌چنین چشم‌انداز زمان با هیجان‌خواهی رابطه منفی معنادار دارد. منفی بودن این ضریب درواقع نشان‌دهنده این است که با افزایش این عامل، میزان هیجان‌خواهی کاهش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیجان‌خواهی، صفات شخصیت، چشم‌انداز زمان، موتورسواران،

عنوان انگلیسی Prediction of Motorcyclists' Sensation-Seeking Based on Personality Traits and Time Perspective
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to predict motorcyclists' sensation-seeking based on personality traits and time perspective. The research method is descriptive co relational. The statistical population of this research is all motorcyclists in Tehran. In order to uniformly distribute the samples, four regions were selected Tehran's categorized areas via cluster sampling. In each of the areas, the most frequent fields were selected for data collection. In each field, 30 motorcyclists were randomly selected and examined. Finally, 120 motorcyclists were selected as the sample group. The tools used in this research were Zuckerman's emotional scales (1992), Neo's Five Personality Traits (1985) and Zimbardo Time Spell (1999). The results showed that there is a significant relationship between personality factors, extroversion and openness with sensation-seeking at the level of 5%, and the positivity of these coefficients actually indicates that with increasing these factors, the level of sensation-seeking also increases. Also, the time perspective has a significant negative relationship with emotion. The negativity of this factor actually indicates that with increasing this factor, the amount of sensation-seeking decreases.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صادق تقی لو |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس

سید فاطمه هاشمی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهر قدس

جهانبخش چهارمحالی |
دانشگاه علوم انتظامی امین


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_19056_d64c1f84832737fdd1322334b9a83a11.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642942.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات