مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۶، صفحات ۲۷-۴۰

عنوان فارسی بررسی تأثیر پیاده روها در تصادفات عابران پیاده
چکیده فارسی مقاله این مطالعه با هدف بررسی تأثیر پیاده روها در تصادفات عابران پیاده در شهر بروجن صورت گرفته است. پژوهش حاضر از نوع پژوهش‌های کاربردی است که به‌روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه آن، کارشناسان راهنمائی و رانندگی و شهرداری شهر بروجن می باشد. به‌منظور گردآوری داده ها، از 50 پرسشنامه محقق‌ساخته استفاده شد. در شهر بروجن از سال 1391 تا سال 1394 در مجموع 967 تصادف رخ داده است. 9/49 درصد تصادفات صورت‌گرفته در شهر بروجن منجر به جرح و 5/2درصد تصادفات منجر به فوت شده است. 5/17درصد تصادفات با عابران پیاده صورت گرفته و از این تعداد، 1/94درصد منجر به جرح و 9/5درصد منجر به فوت عابرپیاده شده است. 4/28درصد مجروحان و 7/41درصد متوفیان از کل تصادفات رخ‌داده در شهر بروجن مربوط به عابران پیاده است؛ از مجموع 560 نفر مجروح، تعداد 159نفر مربوط به عابران پیاده و از مجموع 24نفر فوت‌شدگان، تعداد 10 نفر نیز مربوط به عابران پیاده در شهر بروجن است. درواقع 7/41 درصد از فوت‌شدگان در شهر بروجن همان عابران پیاده هستند؛ در نتیجه شهر بروجن از نظر تصادفات عابران پیاده در وضعیت نامطلوبی به‌سر می برد. نتایج نشان می دهد که در سطح معناداری 5درصد، عرض پیاده روها، ناهمواری در پیاده‌روها، توقف وسایل نقلیه و موتورسیکلت ها و اشغال پیاده رو توسط کسبه و مغازه داران در پیاده روها بر بروز تصادف با عابران پیاده نقش دارد، بنابراین پیاده روها در بروز تصادف با عابران پیاده نقش مؤثری داشته‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation on the Influence of Sidewalks in Pedestrian Accidents
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigate the effect of sidewalks on pedestrian accidents in Borujen city. The present research is a descriptive-surveyed study. The statistical population of this study is Traffic and Driving Experts and the Municipality of Borujen. In order to collect data, 50 researcher-made questionnaires were used. A total of 967 accidents occurred in Borujen from 2012 to 2015. 9.49% of accidents occurred in Borujen city and 2.5% of accidents resulted in death. 5.17 % of accidents involved pedestrians, of which 1.94% resulted in death and 9.5% of pedestrians died. 4.28% of the wounded and 7.41% of the dead were from pedestrians in the total number of accidents in the city of Boroujen; out of a total of 560 injured, 159 were pedestrians and from 24 dead, 10 were pedestrians in Borujen city. In fact, 7.41% of the dead in the city of Boroujen are pedestrians; as a result, the city of Boroujen suffers from adverse pedestrian traffic accidents. The results show that the width of pavement, roughness in pavements, stopping of vehicles and motorcycles, and occupation of pavement by merchants and shopkeepers on pavements, have effects on the occurrence of road accidents with pedestrians at a significant level of 5%. Therefore, sidewalks have played an important role in pedestrian traffic accident.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوروزعلی رحمانی |
دانشگاه علوم انتظامی امین

امیررضا ممدوحی |
دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_19054_fdd37544a03bd21ab2e85ca60e181fd0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642940.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات