مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۶، شماره ۴۶، صفحات ۱-۲۶

عنوان فارسی تحلیل فضایی تصادفات درون شهری با تأکید بر نقش عوامل جوی
چکیده فارسی مقاله تصادفات جاده‌ای از عوامل بسیار مهم مرگ‌ومیر و صدمات شدید جانی و مالی به‌شمار می‌آیند و آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن جوامع بشری را به‌شدت مورد تهدید قرار داده است. از میان عواملی که در بروز تصادفات جاده‌ای نقش دارند، سهم پدیده‌های اقلیمی چون لغزندگی در سطح جاده، برف، کولاک، مه، بهمن و یخ‌بندان کم نیست. هدف از این مطالعه، تحلیل فضایی تصادفات درون‌شهری‌ و شناسایی عوامل مکانی- فضایی مؤثر در بروز تصادفات رانندگی شهر زنجان است. پژوهش حاضر به‌لحاظ نوع، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری، کل تصادفات به‌وقوع پیوسته در سال 1394 است که در پژوهش از کل جامعه آماری به‌صورت تمام‌شمار استفاده شده است و نمونه‌گیری صورت نگرفته است. روش گردآوری اطلاعات با استفاده از روش کتابخانه‌ای و روش میدانی بوده است. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که تنها در ماه بهمن، همبستگی معناداری در سطح 95% با ضریب همبستگی 497% میان درجه حرارت و وقوع سوانح وجود داشته و در سایر ماه‌ها همبستگی معنادار و مستقیمی میان دما و میزان تصادفات رخ‌داده، دیده نشده است. نتایج نشان می‌دهد که با توجه به بیشترین آمار به‌دست‌آمده از میزان سوانح که در ماه شهریور بوده و با در نظر گرفتن نقش مهم ترافیک در بروز تصادفات درون‌شهری در این ماه، می‌توان گفت عوامل جوی نقش اصلی و تعیین کننده را نداشته و به‌عنوان عامل درجه دوم محسوب می‌شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل فضایی، تصادفات، حمل و نقل، عناصر جوی،

عنوان انگلیسی Spatial Analysis of Intra-City Accidents with Emphasis on the Role of Climatic Factors
چکیده انگلیسی مقاله Road accidents are one of the most important causes of mortality and severe physical and financial damage, and severely threaten the social, cultural and economic aspects of human societies. Among the factors involved in road accidents, the contribution of climatic phenomena such as slipperiness on road surface, snow, blizzard, mist, avalanche, and freezing is clear. The purpose of this study was to investigate the spatial analysis of intra-city crashes and identify spatial factors affecting traffic accidents in Zanjan. The present research is applied from a type perspective and of a descriptive-analytical nature. The statistical population is the total number of accidents occurring in 2015, which has been used in a full-scale study, and no sampling has been carried out. The method of data collection was using library method and field method. The results of the research indicate that there was a significant correlation at a level of 95% with a correlation of 497% between the temperature and accident occurrence in March alone, and in other months, no significant and direct correlation was seen between the temperature and the accident rate. The results show that due to the highest accident rate in September and considering the important role of traffic in the occurrence of internal traffic accidents this month, it can be said that the factors of the atmosphere have no major and determining role. It is considered as a second-rate factor.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدعلی فیروزی |
دانشگاه شهید چمران اهواز

سمیرا مرادی مفرد |
دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://tms.jrl.police.ir/article_19053_3dc074465574b778467a6d8dfd83ffa6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642939.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات