|
مطالعات مدیریت ترافیک، جلد ۱۳۹۷، شماره ۴۸، صفحات ۴۳-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل عملکرد رانندگان تهرانی در پذیرش سرفاصله ایمن |
|
چکیده فارسی مقاله |
پژوهش حاضر با هدف شناخت تفاوت عملکرد رانندگان تهرانی در پذیرش سرفاصله زمانی ایمن بین وسایل نقلیه است. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری، کلیه کاربران ترافیکی اعم از زن و مرد است. بهعنوان نمونه پژوهش، 300 نفر از کاربران ترافیکی (130 نفر زن و 170 نفر مرد) با استفاده از فرمول کوکران تعیین حجم و روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار اصلی پژوهش، پرسشنامه محققساختهای است که دارای 15 سوال چهارگزینه است؛ آلفای کرونباخ پرسشنامه (82/.) برآورد شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، بهدلیل ناپارامتریک بودن توزیع دادهها، از روش یو من ویتنی استفاده شد. یافتههای پژوهش در سطح 95/. نشان داد که بین عملکرد زن و مرد در انتخاب فاصله طولی با وسیله نقلیه جلویی، در حرکت بهصورت مستقیم تفاوت معنادار وجود دارد؛ اما بین عملکرد مرد و زن در انتخاب فاصله طولی با وسیله جلویی برای سبقت، بههنگام ورود به بزرگراه و در تعیین فاصله عرضی با وسایل نقلیه جانبی تفاوت معناداری وجود ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عملکرد راننده، سرفاصله ایمن دنبالهروی، سرفاصله زمانی، |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of the Performance of Tehran's Drivers in Accepting Safe Distances |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this study was to find out the difference of the performance of Tehran's drivers in accepting safe time distances among vehicles. The research method was descriptive-survey method. The statistical population was all traffic users (male and female) numbering at 300 people. Traffic users (130 females and 170 females) were selected by using Cochran's formula and cluster random sampling was applied for it. The main research tool was a researcher-made questionnaire that has 15 four-choice questions. And Cronbach's alpha of the questionnaire was obtained at (0.82). Data analysis was performed using U Mann-Whitney method due to the nonparametric data distribution. Research findings at 95 levels showed that there is a significant difference between male and female performance in choosing the longitudinal distance from the front-end vehicle in direct motion, but there is no significant difference between male and female performance in choosing the longitudinal distance with the front-end vehicle for overtaking, when entering the highway, and in determining between lateral and transverse vehicles. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Driver Performance, Safe distance, Time distance |
|
نویسندگان مقاله |
ولی الله پیرا | دانشگاه علوم انتظامی امین
سید محمد سادات حسینی | دانشگاه علوم انتظامی امین
لیلا ذوقی | دانشگاه علوم انتظامی امین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tms.jrl.police.ir/article_19069_735a6f8a4d4a0b01133e1ba865c04b83.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1187/article-1187-1642927.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|