این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی، جلد ۵۰، شماره ۱، صفحات ۶-۶

عنوان فارسی بررسی سواد اطلاعاتی معلمان
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش، با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیله‌سوار، اجراء شده است. در این پژوهش، آشنایی و استفاده معلمان از منابع اطلاعاتی و همچنین مهارت آنان در ارزیابی مفید بودن منابع بازیابی شده، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش می‌تواند در بهبود فعالیت‌ های سازمان آموزش و پرورش مؤثر باشد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی – تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه (DAS) شامل 55 سؤال برحسب پنج استاندارد سواد اطلاعاتی بوده است. برای تحلیل داده ‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و t مستقل و آنوا استفاده شده است. یافته ‌ها: یافته ‌های پژوهش نشان می‌دهد که وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش پایین‌ تر از حد متوسط است و این بیانگر قبول فرضیه اصلی پژوهش (سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیله‌سوار پایین‌ تر از حد متوسط) است. با توجه به نتایج به دست آمده بین سن، سابقه کار و جنسیت معلمان با سواد اطلاعاتی آنان رابطه معناداری وجود نداشت؛ اما با توجه به یافته ‌های پژوهش بین مدرک تحصیلی معلمان و سواد اطلاعاتی آنان رابطه معنا‌داری وجود داشت. نتیجه ‌گیری: با توجه به یافته‌ های پژوهش حاضر، وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیله‌سوار پایین‌تر از حد متوسط است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی،معلمان،آموزش و پرورش،شهرستان بیله‌ سوار،

عنوان انگلیسی Exploring Information Literacy of Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study is to evaluate the level of information literacy of teachers of Bileh Savar city in Iran. In this study, awareness and use of information resources by teachers and their knowledge and skills in assessing, evaluating and using various types of information sources were analyzed. The results of this study can be used to improve the quality of teaching and learning in the schools. Methods: The research methodology is descriptive-survey. The DAS questionnaire, consisting of 55 questions based on five standards of information literacy, was used to collect the data. In order to analyze the data, the Pearson correlation test, t-test and ANOVA were used. Results: The results show that the information literacy of teachers of Bileh Savar city was lower than the middle level. These findings confirm the research hypothesis. The results also indicated that there was no significant relationship between age, experience and gender of teachers and the level of information literacy; but there was a significant relationship between teachers' academic degree and their information literacy level. Conclusion: Based on the findings of the current study, we conclude that the information literacy skills of teachers of Bileh Savar city were lower than the mean.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا نوروزی |
هیئت علمی - دانشگاه تهران - دانشکده مدیریت - گروه علم اطلاعات و دانش شناسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

پروین قاسمی |
دانشجوی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات