|
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۴، شماره ۵، صفحات ۳۷۹-۳۹۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی هوش هیجانی دانشجویان دانشگاههای شهر اهواز در سال ۱۳۹۳ |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: هوش هیجانی مجموعه ای از هیجانات، عواطف، دانش اجتماعی و توانمندیهایی است که فرد را جهت تطابق با محیط آماده میکند. با توجه به اهمیت هوش هیجانی و عدم اطلاعات کافی از میزان آن در میان دانشجویان، این مطالعه با هدف بررسی هوش هیجانی در دانشجویان انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه مقطعی بر روی 303 دانشجو در دانشگاههای جندی شاپور، آزاد و چمران اهواز در سال 1393 انجام شد. داده بوسیله فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه هوش هیجانی Bradbry-Graves جمعآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 19 و روشهای آماری توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (t-test, ANOVA, TUKEY) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: هوش هیجانی اکثر دانشجویان (23/77%) در سطح متوسط قرار داشت. میانگین نمره کلی هوش هیجانی 26/9±02/77 و میانگین نمرات مقیاسهای خود آگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه به ترتیب 58/5±81/82، 93/13±47/70، 30/7±36/81 و 26/10±44/73 بود. بین هوش هیجانی کلی و متغیرهای سن، جنس، وضعیت اشتغال، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، معدل کل و دانشگاه محل تحصیل ارتباط معنیدار وجود نداشت، در حالی که بین متغیرهای ذکر شده و برخی از مقیاسهای هوش هیجانی ارتباط معنیدار مشاهده شد (05/0>p). نتیجهگیری: نظر به متوسط بودن هوش هیجانی دانشجویان و عنایت به اهمیت هوش هیجانی در ارتقاء سلامت و موفقیت تحصیلی دانشجویان، پیشنهاد میگردد در برنامه آموزشی دانشگاهها به هوش هیجانی و لزوم ارتقاء آن توجه لازم شود. واژههای کلیدی: هوش هیجانی، موفقیت تحصیلی، دانشجو |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هوش هیجانی، موفقیت تحصیلی، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of Emotional Intelligence in Ahvaz Universities Students in 2014 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Emotional intelligence is a series of emotions, feelings, social knowledge and abilities that prepare people to adapt to the environment. Considering the importance of emotional intelligence and lack of information about its quantity among students, this study aimed to investigate emotional intelligence of students. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 303 students of the Jundishapur, Azad and Chamran Universities of Ahvaz in 2014. Data was collected by demographic checklist and emotional intelligence Bradbry-Graves questionnaire and analyzed by SPSS19 software using descriptive (mean and standard deviation) and inferential (t-test, ANOVA, Tukey) statistical methods. Results: Emotional intelligence of most students (77.23%) was in the middle range. Mean of emotional intelligence score of students was 77.02±9.26 and the mean scores of self-consciousness, self-management, social awareness and relationship management subscales were 82.81±5.58, 70.47±13.93, 81.36±7.30 and 73.44±10.26, respectively. Results showed no significant relationship between total emotional intelligence and students age, sex, job, marital status, degree, overall grade point average and kind of university, while a significant relationship was seen between some emotional intelligence subscales and above variables (p< 0.05). Conclusion: As emotional intelligence of most students was medium and regarding its importance in students’ health promotion and their academic improvement, it is suggested that the university authorities should pay more attention to developing educational programs in the dimension of emotional intelligence among students. Key words: Emotional Intelligence, Academic improvement, Student, Ahvaz. Funding: This research was funded by Ahvaz University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Ahvaz University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Ghaderi M, Nasiri M, Zakeri Y, Khedri Meirghaidi R. Assessment of Emotional Intelligence in Ahvaz Universities Students in 2014. J RafsanjanUniv Med Sci 2015 14(5): 379-92. [Farsi] |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Intelligence, Academic improvement, Student, Ahvaz |
|
نویسندگان مقاله |
مصعب قادری | m. ghaderi jiroft university of medical sciences, jiroft, iran مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، جیرفت، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جیرفت (Jiroft university of medical sciences)
مرتضی نصیری | m. nasiri nursing and midwifery school, student research comittee, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
یدالله ذاکری | y. zakeri nursing and midwifery school, student research comittee, ahvaz jundishapur university of medical sciences, ahvaz, iran دانشکده پرستاری و مامایی، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (Ahvaz jundishapur university of medical sciences)
رستم خدری میر قایدی | r khedri meirghaidi islamic azad university of masjed-soleyman, masjed-soleyman, iran. دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مسجد سلیمان، مسجد سلیمان، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی مسجد سلیمان (Islamic azad university of masjed soleyman)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1530-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
psychiatry| |
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|