این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی فسا، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی وضعیت میزان رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائه‌شده در داروخانه‌های سطح شهر کاشان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: درکشورهای توسعه‌یافته، رضایت بیمار، یک عامل کلیدی در ارزیابی کیفیت سیستم مراقبت‌های بهداشتی است. این تحقیق باهدف تعیین وضعیت رضایتمندی بیماران نسبت به خدمات ارائه‌شده در داروخانه‌های سطح شهر کاشان و عوامل مرتبط با آن طراحی شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه به روش مقطعی بر روی 440 بیمار مراجعه‌کننده به داروخانه‌های سطح شهر کاشان انجام گرفت که به‌صورت تصادفی مورد سؤال قرار گرفتند. پرسشنامه این مطالعه شامل 44 سؤال و متمرکز روی چهار موضوع بود: انتظارات از داروساز، ارتباط با داروساز، مشاوره توسط داروساز و محیط فیزیکی داروخانه. در این پژوهش از نرم‌افزار آماری SPSS نسخه 20 و همچنین از آزمون‌های آماری پارامتریک و آزمون ANOVA برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های مطالعه استفاده شد. نتایج: بیشترین میزان انتظارات به ترتیب در مورد برخورد خوب و مؤدبانه از داروساز و کارکنان داروخانه (7/92 درصد)، کم شدن مدت‌زمان انتظار (92 درصد)، انتظار از داروساز جهت توضیح موارد مصرف داروها (85 درصد) و انتظار از داروساز جهت توضیح در مورد روش مصرف داروها (5/82 درصد) بودند. بیشترین میزان رضایت بیماران مربوط به خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد بودن داروساز (9/78 درصد)، برچسب زدن دارو توسط داروساز (78 درصد) و روشن بودن فضای داروخانه (93 درصد) است. نتیجه‌گیری: شهرستان کاشان دارای سطوح مختلف رضایت از کیفیت خدمات داروخانه‌ای هستند. برای افزایش سطح رضایتمندی، لازم است که آموزش‌های مناسب در داروخانه‌ها فراهم شود و کیفیت خدمات در همه حیطه‌ها ارتقا یابد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Survey on Patients' Satisfaction with the Services Provided at Pharmacies in the City of Kashan
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objective: Patients' satisfaction is a key factor in the evaluation of health system's quality in developed countries. The purpose of the presnt study was to investigate Patients' satisfaction with services provided at pharmacies in the city of Kashan and related elements. Materials & Methods: In a cross- sectional study, 440 patients who referred to pharmacies in the city of Kashan were surveyed randomly. The questionnaire was composed of 44 items and focused on four dimensions: patients' expectations from the pharmasict, pharmacist's communication skills, consultations offered by the pharmacist, and the location and physical environment of the pharmacy. In order to analyze the data of this study, SPSS software version 20, and parametric and ANOVA tests were used. Results: Patients' highest expectations were courteous behavior from the pharmacist and the personnel (92/7%), low wating time (92%), explanation for medication indications (85%), and explanation on how to use the medications (82/5%). Patients' satisfaction elements with the highest score were cordial and pleasant attitude of the pharmacist (78.9%), labeling the medications by the pharmacist (78%) and the illumination inside the drugstores facility (93%). Conclusion: The city of Kashan has variable levels of satisfaction with the quality of pharmacy services. To increase levels of satisfaction, it is necessary to provide appropriate training in pharmacies and quality of services promted in all domains.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیدرضا بنفشه | Hamidreza Banafsheh
Department of Pharmacology, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
گروه فارماکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

حمیدرضا گیلاسی | Hamidreza Gilasi
Social Determinants of Health (SDH) Research Center, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
مرکز تحقیقات فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران

امیر قادری | Amir Ghaderi
Department of addiction studies, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran
گروه مطالعات اعتیاد، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.fums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1349-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده داروسازی و فارماکولوژِی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات