|
تحقیقات موتور، جلد ۱۵، شماره ۱۵، صفحات ۵۵-۶۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل عددی توزیع گازهای برگشتی و نشتی از محفظه لنگ تزریق شده به چندراهه ورودی در هر استوانه |
|
چکیده فارسی مقاله |
امروزه مشخص است که استفاده از روش بازگردانی دود [24] به منظور کنترل و کاهش اکسیدهای ازت [25] در موتورهای احتراق داخلی, کاملا اثر بخش و موثر بوده است. اگر روش بازگردانی دود به درستی و با دقت به خدمت گرفته نشود, به کاهش قابل ملاحظه توان موتور و افزایش سایر آلایندههای موتور منجر خواهد شد. یکی از دلایل بروز این مشکل عدم توزیع نسبتا یکنواخت دود بازگردانده شده در راهگاههای ورودی برای هر استوانه است. از این رو به کارگیری سامانهای که دود بازگردانده شده را به شکل مناسبی بین راهگاههای ورودی استوانه توزیع نماید اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. از طرف دیگر قوانین آلایندگی موجود به تولید کنندگان موتور اجازه نمیدهد که گازهای رخنهای [26] تولید شده در موتور خودروها را به محیط تخلیه کنند. امروزه راهکار مورد استفاده بازگرداندن این گازها به محفظه احتراق و سوزاندن آنها است. در این مورد نیز بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد عدم توزیع یکنواخت و یکسان این گازها میتواند منجر به بالا رفتن آلایندگی و کاهش توان موتور گردد. مشخصات هندسی و موقعیت تزریق دود بازگردانده شده یا گازهای رخنهای تاثیر بسزایی در توزیع یکنواخت آنها بین استوانه ها دارند. روش متعارف برای تعیین موقعیت مناسب تزریق این گازها در راهگاه ورودی هوا استفاده از روشهای عددی است که در آن نحوه پخش یک گونه گاز غیر از هوا (مثلا CO2 ) در جریان هوای درون چندراهه ورودی برای یک چرخه کامل کاری موتور در شرایط مختلف الگو سازی و حل شود. به این ترتیب میتوان میزان توزیع گونه دوم را در استوانه های مختلف به شکل کمی بررسی کرد. این کار باید برای شرایط کاری گوناگون و موقعیتهای مختلف تزریق انجام گیرد تا مناسبترین محل برای بازگردانی دود یا گازهای رخنهای مشخص گردد. با توجه به این که زمان و هزینه مورد نیاز برای حل میدان جریان در هر حالت کاملا قابل ملاحظه است این روش بســیار وقتگــــــیر و پر هزینه خواهد بود. در این تحقیق روش دیــگری بر اساس تعقیب ذرات [27] پیشنهاد شده است که علاوه بر دقت مناسب و قابلیت بررسیجامعتر (حالتهای ترکیبی) زمان مورد نیاز برای تعیین موقعیت مناسب را به طور قابل توجهی کاهش میدهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Numerical Analysis of Injected EGR/Blowby Gases Distribution in Intake Manifold |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Exhaust Gas Recirculation (EGR) method has already shown its benefits on controlling NOx emissions in internal combustion engines. By using EGR, power reduction and increase of other pollutants may be appeared therefore use of this method needs an accurate regulation system limiting EGR cylinder-to-cylinder maldistribution. On the other hand, emission law limitations make engine manufacturers to recycle back blowby gases into the cylinders. As the same reasons, mentioned above, homogeneous distribution of blowby gases shows better performance and more emission reduction. Geometrical parameters and injection location of EGR/blowby have substantial effects on homogenous cylinder-to-cylinder distribution of EGR/blowby gases. Therefore a numerical simulation of air flow with another species gas (for example CO2 injection inside intake manifold as EGR/blowby simulation gas) is needed to evaluate the maldistribution quantitatively. Although this method is practicable, it is time consuming because of various injection locations and long solution duration. In this study a new method based on particle tracking is proposed which decreases the time and effort needed to find appropriate injection locations. Furthermore, with the new method double injection analysis is available. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
پیمان باشی شهایی | p bashi shahabi
سید محمد رضا مدرس رضوی | s m r modarres razavi
حمید نیازمند | h. niazmand
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-75&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|