|
تحقیقات موتور، جلد ۱۵، شماره ۱۵، صفحات ۴۵-۵۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل تنشهای تماسی و رفتار غیرخطی لایی بستار چند لایه فولادی به کمک روش اجزای محدود |
|
چکیده فارسی مقاله |
لایی بستار چندلایه فولادی به طور گستردهای در آببندی موتورهای احتراق داخلی استفاده میشود. بنابراین اثر متقابل بین بدنه موتور، لایی بستار و بستار از نظر عملکردی بسیار مهم میباشد. برای جلوگیری از فرار گاز از استوانهها در همه شرایط عملکردی موتور، هم نیروی کششی مناسب پیچها و هم طراحی درست لایی بستار جزء موارد مهم در افزایش بازده آببندی لایی بستار میباشند. در این تحقیق از روش اجزای محدود جهت بررسی اثر متقابل بین بدنه موتور، لایی بستار و بستار استفاده شده است. بهعلاوه هم توزیع فشار تماسی بر روی لایی بستار جهت بررسی آببندی و هم تنشهای بستار و بدنه موتور در محل تماس آنها با لایی بستار در شرایط عملکردی مختلف مانند همبندی سرد [18] ، همبندی گرم [19] ، روشن کردن سرد [20] ، احتراق[21] ، سرد شدن موتور تا °C 20 [22] و سرد شدن موتور تا °C 25- [23] محاسبه شدهاند. نتایج حاصل از حل عددی به کمک حسگر کاغذی ورق فوجی و آزمون حرارتی صحه گذاری شدهاند. نتایج نشان میدهند که توزیع فشار آببندی بر روی لایی بستار به طور گستردهای وابسته به نیروی پیش بار پیچها میباشد. بهعلاوه مکان ضعیفترین فشار تماسی بر روی لایی بستار در نتیجه بار حرارتی تغییر میکند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بستار، لایی بستار، آببندی، نیروی پیشبار پیچ، فشار تماسی |
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of Contact Stresses and MLS Cylinder Head Gasket Behavior Using Finite Element Method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Multi-layer steel (MLS) cylinder head gaskets (CHG) are widely used to seal the engine cylinder head. Therefore, The interaction between the engine cylinder head, cylinder block and the cylinder head gasket is very important from technical point of view. To avoid the escaping gas from the engine affecting the overall performance of the engine during operation, both the pre-stressing force of the bolts as well as the gasket design are critical factors in enhancing the efficiency of the sealing of the gasket. In this paper the finite element method (FEM) is used to investigate the interaction between the cylinder head and the cylinder block. Further more the distribution of the contact pressure on the gasket and the cylinder head and the cylinder block stresses at different condition, such as cold assembly, hot assembly, cold start, firing, engine cooling down to 20°(c) and -25°(c) are calculated. The validation are performed using Fuji paper test and thermal survey test. The results revealed that the sealing pressure on the gasket strongly depends on the pre-stressing force of the bolts. However, the location of minimum contact pressure on the gasket is changed by considering the thermal loading. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن قاسمی | m. ghasemi
علیرضا نورپور | a r nourpour
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-74&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|