تحقیقات موتور، جلد ۱۶، شماره ۱۶، صفحات ۲۹-۳۵

عنوان فارسی بررسی تجربی متغیرهای عملکردی یک موتور دیزل با استفاده از سوخت بیودیزل
چکیده فارسی مقاله در این تحقیق متغیرهای عملکردی یک موتور دیزل با بکارگیری سوخت بیودیزل بررسی شده است. بیشینه فشار استوانه [3] و دمای گازهای خروجی از B0 تا B40 افزایش یافته و با افزایش بیشتر درصد سوخت بیودیزل (از B40 تا B100 )، بیشینه فشار استوانه کاهش می‌یابد. توان ترمزی موتور در بار معین لگام ترمز [4] برای تمامی مخلوط‌های سوخت ثابت می‌باشد. علت ثابت بودن توان ترمزی در بار معین، تنظیم دور لگام ترمز با تغییر مقدار سوخت در دور ثابت (rpm) 730 می‌باشد. مصرف سوخت و مصرف ویژه سوخت ترمزی از B0 تا B40 روند نزولی داشته و از B40 تا B100 روند صعودی پیدا می‌کند. بنابراین مخلوط سوخت B40 نسبت به سوخت دیزل و بیودیزل خالص و سایر مخلوط‌های سوخت، دارای مصرف سوخت کمینه است و به عنوان مخلوط بهینه از نظر مصرف بهینه سوخت در موتورهای دیزل با دور ثابت توصیه می‌گردد. همچنین با افزایش بار لگام ترمز، مصرف سوخت افزایش می‌یابد. مخلوط سوخت B40 در تمامی بارهای لگام ترمز دارای مصرف ویژه سوخت ترمزی کمینه بود. آهنگ وزنی مصرف هوا در بارهای مختلف لگام ترمز برای سوخت دیزل و بیودیزل خالص و تمامی مخلوط‌های سوخت ثابت است و تغییرات جزئی آن به‌دلیل تغییرات دمای آزمایشگاه در زمان‌های مختلف آزمایش‌ و تأثیر آن بر جرم مخصوص هوا می‌باشد. رقت ( نسبت هوا به سوخت) از B0 تا B40 ، روند صعودی و از B40 تا B100 ، روند نزولی پیدا می‌کند. بنابراین مخلوط سوخت B40 دارای بیشینه رقت در بین سوخت‌های دیزل و بیودیزل خالص و سایر مخلوط‌های سوخت بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله In this study, performance parameters of a diesel engine were investigated using biodiesel fuel. Maximum cylinder pressure and exhaust gas temperatures increased with increasing biodiesel percentage in diesel-biodiesel fuel blends up to 40% (B0-B40), but with increasing of biodiesel fuel percentage beyond B40 (B40-B100), the maximum cylinder pressure decreased. Brake power was constant for all blend ratio at the constant engine load this is due to this fact that engine speed was adjusted at constant value (730 rpm). Fuel consumption and brake specific fuel consumption decreased with increasing of biodiesel percentage in diesel-biodiesel fuel blends up to 40% (B0-B40), but with increasing biodiesel fuel percentage higher than B40 (B40-B100), these variables were increased. So, it was concluded that fuel blends with 40% biodiesel is an optimum fuel regime and it has been recommended for stationary diesel engines. Results indicated that with increasing engine load, fuel consumption increases. B40 (40% biodiesel, 60% diesel fuel) resulted in the minimum brake specific fuel consumption. Air consumption for all levels of engine load and fuel blends was constant and little deviations were due to changing in laboratory ambient temperature. Air to fuel ratio (A/F) increased from B0 to B40 and it decreased from B40 to B100. Maximum magnitude of A/F ratio for different diesel- biodiesel fuel blends was observed at B40.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا سعیدی نیچران | m r saidi neicharan


برات قبادیان | b. ghobadian


غلامحسن نجفی | g. najafi



نشانی اینترنتی http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-65&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مطالعه پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات