تحقیقات موتور، جلد ۱۶، شماره ۱۶، صفحات ۳-۱۵

عنوان فارسی تحلیل عملکرد سامانه پیل سوختی غشا پلیمری در خودرو
چکیده فارسی مقاله در این مطالعه، یک نوع پیل سوختی غشا پلیمری برای کاربرد در خودرو تحلیل گردیده و در این راستا متغیرهای اثر گذار بر عملکرد پیل از قبیل درصد رطوبت، نرخ جریان، دما و فشار گازهای ورودی و همچنین مدیریت آب و حرارت که از چالش‌های اصلی این پیل‌ها می‌باشد، بررسی شده است. بدین منظور، معادلات پیوستگی، مقدار حرکت ، بقا اجزای، انرژی و شارژ به همراه روابط سینتیک الکتروشیمیایی در نواحی مختلف پیل به صورت الگوی تک ناحیه‌ای تدوین و به روش عددی حل شده‌اند و منحنی-های ولتاژ و چگالی توان بر حسب چگالی جریان پیل در شرایط عملکردی مختلف به‌دست آمده است. نتایج نشان می‌دهد که افزایش فشار و دما در تمامی ولتاژهای خروجی پیل باعث بهبود عملکرد پیل می‌شود. در ولتاژهای خروجی بالا که تغییر فاز در پیل سوختی اتفاق نمی‌افتد، افزایش درصد رطوبت و کاهش نرخ جریان ورودی بر عملکرد پیل تأثیر مثبت می‌‌گذارد؛ اما در ولتاژهای خروجی پایین، عملکرد پیل با افزایش درصد رطوبت و کاهش نرخ جریان کاهش می‌یابد. همچنین افزایش فشار، درصد رطوبت ورودی و نرخ جریان منجر به اتلاف بخشی از توان تولیدی پیل سوختی می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Performance Analysis of a Polymer Electrolyte Fuel Cell System for Automotive Application
چکیده انگلیسی مقاله In this study a polymer electrolyte fuel cell (PEFC) model is analyzed for automotive application and the parameters that are affecting its performance such as relative humidity, mass flow rate, temperature and pressure of inlet gases also, heat and water management are major issues in these cells are investigated. Here, the equation of continuity, momentum, conservation of spices, energy, charges together with electrochemical kinetic for all regions within the cell is developed as a single-domain and solved numerically. The voltage and power density profiles are derived in terms of current density for different operating conditions. The result indicates that increasing temperature and pressure for all output voltages would improve cell performance. For high voltages where there is no phase changes in the cell, increasing the percentage of humidity and reducing mass flow rate would have a positive effect on cell performance, but at low output voltage by increasing relative humidity and reducing mass flow rate would hamper cell performance. Also increasing inlet pressure, humidity and mass flow rate results in partial power loss of fuel cell.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم افشاری | e. afshari


سید علی جزایری | s a jazayeri



نشانی اینترنتی http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-62&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مطالعه پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات