تحقیقات موتور، جلد ۱۹، شماره ۱۹، صفحات ۴۹-۶۳

عنوان فارسی بررسی نظری تأثیر فشار، زمان و طول پاشش سوخت دیزل بر عملکرد و آلاینده‌های خروجی از موتور دیزلی پاشش مستقیم
چکیده فارسی مقاله از موتورهای دیزل پاشش مستقیم (D.I.) به‌طور گسترده‌ای در کاربرد ‌ها ی خودرو و صنعت استفاده می‌شود . با سخت‌تر شدن استانده‌های آلایندگی و تمایل به ساختن موتورهایی با بازده بیشتر، درک بهتر فرآیند احتراق این موتورها ضروری است تا بتوان گام بعدی را در بهینه کردن طراحی موتور برای کاهش آلایندگی و بهبود کارکرد موتور برداشت . یکی از عواملی که امروزه اثر مهمی بر عملکرد موتور و بهبود احتراق دارد، فشار پاشش سوخت می‌باشد. در سال ‌ های اخیر نرم‌افزارهای رایانه‌ای با موفقیت برای شبیه ‌ سازی سه بعدی احتراق در موتورهای احتراق داخلی به کار گرفته شده است . این مطالعه به بررسی نظری اثرات فشار پاشش سوخت بر عملکرد و آلایندگی یک موتور دیزل چهار استوانه پاشش مستقیم مجهز به پرخوران در قالب شبیه ‌ سازی عددی با نرم‌افزار CFD ، AVL-FIRE ، می‌پردازد . به منظور ارزیابی نتایج بدست آمده، ابتدا موتور مورد بررسی در نرم‌افزار Fire شبیه‌سازی و با نتایج حاصل از آزمون‌های تجربی اعتباردهی می‌شود و سپس فشار پاشش تغییر داده می‌شود. در این تحقیق، فشار پاشش سوخت از bar 275 تا bar 1000، با ثابت نگه داشتن میزان مصرف سوخت تغییر داده می‌شود. در نهایت با تغییر زمان و طول پاشش، نقطه بهینه از لحاظ آلایندگی مشخص می‌شود. نتایج نشان می‌دهند که با افزایش فشار پاشش سوخت، میزان آلاینده NOx تا حد زیادی افزایش و آلاینده PM در حدود 50% کاهش می‌یابد. همچنین، در ازای این تغییرات، بازده موتور در حدود %12 افزایش می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Theoretical Investigation of the Effect of Injection Pressure, Duration and Time Injection on Combustion, Performance and Emission Characteristics of a DI Diesel Engine
چکیده انگلیسی مقاله DI diesel engine is widely used in different automobile and industrial usages. With tightening of Diesel emission regulations and tending to making high efficiency engines, it is essential to understand these engines better because of the improving of engine design to reduce emissions and to improve performance of engine. One of the factors that play a significant role for engine performance obtaining treatment of combustion is injection pressure. CFD codes programs have been used recently to simulate I.C. engines.This study investigates theoretically the effects of injection pressure on exhaust emissions and performance in a four cylinder DI diesel engine that has been equipped with turbocharger by AVL-FIRE. In order to validating the results, first, the engine is simulated and after that the results are compared with experimental results and then, injection pressure is changed. In this study, injection pressure is changed between 250bar and 1000bar while fuel consumption is kept fix. At the end, with changing duration and time injection, optimized point is recognized. The results show that by increasing the injection pressure, NOx emission is severely increased and PM emission is decreased about 50% and also the efficiency of engine is increased about 12%.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید علیرضا خباز | s a khabbaz


رحیم خوشبختی سرای | r khoshbakhti saray



نشانی اینترنتی http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-46&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مطالعه پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات