|
تحقیقات موتور، جلد ۲۱، شماره ۲۱، صفحات ۳۵-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
توسعه الگوی پویای سامانه انتقال قدرت CVT و پایش بهینه آن برای دستیابی به مصرف سوخت کمینه |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله، به منظور دستیابی به مصرف سوخت کمینه در خودروهای مجهز به سامانه انتقال قدرت CVT ، با در نظر گرفتن اتلاف توان در اجزای مختلف سامانه انتقال قدرت مجهز به CVT در شرایط مختلف رانندگی و عوامل موثر در آن، الگوی جامعی برای پایش سامانه انتقال قدرت ارائه شده است. با توجه به پویائی خودرو، موتور و سامانه انتقال قدرت، دستیابی به مصرف سوخت کمینه به یک مسأله پایش بهینه منجر میشود که برای حل آن از روش برنامهریزی پویای بلمن استفاده شده است. به منظور ارزیابی روش پیشنهادی و صحهگذاری بر نتایج حاصل، با بهرهگیری از دادههای تجربی خودروی پراید این خودرو به صورت نظری به سامانه CVT مجهز میشود و با اعمال پایش بهینه، میزان مصرف سوخت آن در بخشی از چرخه رانندگی استاندارد NEDC شبیهسازی میشود. برای مقایسه، مصرف سوخت همان خودرو با جعبه دنده دستی نیز در همان چرخه استاندارد محاسبه میشود. مقایسه نتایج شبیهسازی نشانگر این است که مصرف سوخت خودروی مجهز به CVT به میزان چشمگیری کمتر از خودروی با جعبهدنده دستی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Development of a Dynamic Model and Optimal Control of CVT Transmission System for Minimum Fuel Consumption |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, to minimize the fuel consumption in a vehicle equipped with a CVT transmission system, by taking in to account the power losses in the system components, a new comprehensive optimal control strategy is presented. According to the vehicle dynamic model, formulation of the problem leads to an optimal control problem which has been solved using Bellman’s dynamic programming method. In order to evaluate the efficiency of the method, the optimal control strategy is applied to an Iranian vehicle, Pride, which is theoretically equipped with the CVT transmission system, and its fuel consumption is evaluated in some parts of a standard driving cycle, NEDC. Then the fuel consumption of the vehicle with manual transmission is calculated in the same driving cycle and is compared with the case in which it is equipped with the CVT. Results show that the fuel consumption of the vehicle with an optimally controlled CVT is considerably less than that of the vehicle with manual transmission. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
موسی رضایی | m. rezaee
وحید شاطریان القلندیس | v shaterian alghalandis
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-30&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|