|
تحقیقات موتور، جلد ۲۱، شماره ۲۱، صفحات ۲۱-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رفتگی الکترودهای شمع و تاثیر آن بر ولتاژ مورد نیاز جرقه و عملکرد در یک موتور پایه گاز سوز |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این تحقیق ابتدا تاثیر هندسه الکترودها بر ولتاژ مورد نیاز جرقه و عملکرد یک موتور پایه گازسوز ، با استفاده از سه نوع شمع که دارای هندسه متفاوت الکترودها و وضعیت حرارتی یکسان میباشند، مورد بررسی قرار میگیرد؛ سپس با انجام آزمونهای دوام موتوری، وضعیت دوام شمعها بررسی میشود. جهت بررسی ساز وکارهای رفتگی الکترودها، از روش سطحنگاری با کمک میکروسکوب الکترونی روبشی ( SEM ) استفاده شده است؛ همچنین جهت بررسی وضعیت جرقهزنی شمعها از آزمون قطعهای شمع بهره برده شده است. نهایتاً با انجام آزمونهای احتراقی، تاثیر رفتگی الکترودها بر ولتاژ مورد نیاز جرقه، عملکرد و مصرف سوخت موتور مورد ارزیابی قرار میگیرد. بر اساس نتایج به دست آمده برای شمعهای نو ، استفاده از شمعی که در الکترود منفی خود شیار دارد، سبب کاهش 21 درصدی بیشینه ولتاژ مورد نیاز میشود. بر اساس نتایج آزمونهای دوام، پس از 200 ساعت کارکرد، میانگین افزایش دهانه برای الکترودهای پایه نیکل، 7 برابر بیشتر از الکترودهای پلاتینی است. بررسی سطح الکترودها به کمک SEM ، ترکها و حفرههای زیادی را در سطح الکترودهای پایه نیکل نشان میدهد. ایجاد و رشد ترکها و نفوذ اکسید کلسیم میتواند سبب افزایش نرخ رفتگی در الکترودهای پایه نیکل شود. بر اساس نتایج آزمون احتراقی، در صورت تامین ولتاژ مورد نیاز جرقه توسط سیمپیچ افروزش، رفتگی الکترودها تاثیر قابل ملاحظهای در میزان گشتاور و مصرف سوخت ویژه موتور در هنگام کارکرد با سوخت گاز طبیعی ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of Effects of Spark Plug’s Electrodes Erosion on the Required Ignition Voltage and Performance of Natural Gas Engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this research, the effect of electrode’s configuration on the required voltage and performance of a natural gas fuel base engine is investigated using three types of spark plugs with the same heat range and different electrode’s configuration. Then, durability of spark plugs is investigated in durability tests. Scanning electron microscope (SEM) is used to study mechanisms of electrode erosion. Also, sparking quality of spark plugs has been investigated by spark plug test rig. Finally, the effects of electrode erosion on the required voltage, performance and fuel consumption of engine will be investigated during combustion test. According to the results of new spark plugs, groove in ground electrode causes to 21% decline in required voltage. Considering results of durability tests, after 200 hours test, average of gap growth for nickel based electrodes seven times higher than platinum electrodes. SEM analysis of electrode’s surface indicates many cracks and craters on the surface of nickel based electrodes. Initiation and growth of cracks and intrude of calcium oxide could lead to accelerate erosion of nickel based electrodes. Results of combustion test shows that if ignition coil could supply required voltage, electrode’s erosion would not considerable effect on the amount of torque and brake specific fuel consumption (BSFC) of engine in operation with CNG. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سعید جوان | s. javan
فتح اله امی | f. ommi
سید وحید حسینی | s v hosseini
سید شهاب الدین علویون | s s alaviyoun
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-29&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|