|
تحقیقات موتور، جلد ۲۹، شماره ۲۹، صفحات ۴۷-۵۶
|
|
|
عنوان فارسی |
ضریب شدت تنش در چرخدنده ترکدار فولادی و ماده هدفمند در جعبه دنده خودرو |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این تحقیق، شروع ترک و نفوذپذیری آن، در دندانه چرخدنده برای جعبه دنده خودرو بررسی شده است. دندانهای با ترکی در ریشه آن، در نرمافزار ABAQUS شبیهسازی شد. سپس ضریب شدت تنش (ض.ش.ت.) در نوک ترک برای حالتهای مختلف بارگذاری محاسبه شد. ض.ش.ت. در نوک ترک برای چرخدنده ساخته شده از فولاد و چرخدنده ساختهشده از ماده هدفمند به دست آمده و باهم مقایسه شدهاند. تأثیر موقعیت بار دندانه، هندسه ریشه دندانه و نفوذ توزیع بار روی پهلوی دندانه بر ض.ش.ت. بررسی شده است. نتایج عددی نشان میدهند که ترک میتواند از مکانهای متفاوتی در ریشه دندانه آغاز و در امتداد مسیرهای خاص رشد نماید؛ به طوری که با در نظر گرفتن ترک به اندازه مشخص در ریشه دندانه میتوان نشان داد که ض.ش.ت. حالت اول بیشترین مقدار را نسبت به ض.ش.ت. حالتهای دوم و سوم به خود اختصاص میدهد، لذا بیشتر شکستها برای چرخدندهها در حالت اول است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ضریب شدت تنش (ض.ش.ت.)، ریشه دندانه دنده، رشد ترک |
|
عنوان انگلیسی |
Stress intensity factor in single cracked gears made of steel and functionally graded materials in vehicle gearbox |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The fracture problem in gears with cracks on the root of the gear teethes has been considered in this article. The problem was solved by the finite element method, using the ABAQUS software. Then, the stress intensity factor at the tip of cracks was calculated for different loading conditions. The stress intensity factor at the tip of cracks for steel gears and gears made of functionally graded materials were obtained and compared. The position of the indentation load, the geometry of the tooth root and the tooth flank load distribution on the stress intensity factor was investigated. Numerical results showed that by considering the size of the crack in the tooth root, the value of the stress intensity factor, mode I, was bigger than mode II and mode III. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Stress intensity factor, Root gear teeth, Crack growth |
|
نویسندگان مقاله |
محمد رحیم ترشیزیان | m r torshizian
مهدی ملازم | m. molazem
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-110&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|