|
تحقیقات موتور، جلد ۳۲، شماره ۳۲، صفحات ۴۹-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثر افزودن گاز طبیعی بر سرعت آرام شعله بنزین |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سالهای اخیر، مخلوط گاز طبیعی و بنزین به عنوان سوختی جایگزین در موتورهای احتراق داخلی، مورد توجه طراحان موتور قرار گرفته است؛ بهطوریکه از قابلیتهای بالقوه هر سوخت استفاده شود. بنابراین، مطالعه و شناخت دقیق این سوخت جایگزین در پیشبینی رفتار احتراقی آن از فعالیتهای جذاب و اجتناب ناپذیر است. در این تحقیق، با روش نوری شیلیرین، سرعت شعله آرام سوخت ترکیبی گاز طبیعی و بنزین در نسبتهای مختلف جرمی گاز و بنزین و در غناهای مختلف 0.8 تا 1.2 در محفظه استوانهای حجم ثابت اندازهگیری شد و سرعت شعله آرام کشیده نشده با استفاده از نظریه مارک اشتاین و با فرض کشیدگی ناچیز شعله محاسبه شده است. سوخت مایع و سوخت گاز با افشانههای تزریق مستقیم، پاشش شد. برای اطمینان از تبخیر کامل سوخت مایع، سوخت در محفظه گرم و با ایجاد خلأ اولیه در آن تزریق شد. نتایج نشان داد که افزودن گاز به بنزین موجب افزایش سرعت شعله آرام نسبت به حالت بنزینی در غناهای 0.8 تا 0.9 میشود. در غنای زیاد افزایش گاز تأثیر ناچیزی در تغییر سرعت شعله نسبت به حالت بنزینی دارد. افزودن گاز به بنزین موجب شده است که ناپایداری شعله که منجر به حجرهای (سلولی) شدن و ترک برداشتن شعله شود، در غنای بیشتری اتفاق بیفتد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of effect of adding natural gas on gasoline laminar flame speed |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In recent years, natural gas and gasoline blended fuels have been considered as alternative fuels in spark ignition (SI) engines. In order to utilize their potential benefits, a precise identification of those alternative fuels is attractive and inevitable studies to predict their performance in SI engines. In this study, the laminar flame speed of natural gas and gasoline blended fuels in the constant volume chamber at different equivalence ratios of 0.8 to 1.2, via the Schlieren optical method was measured and the un-stretched laminar flame speed by following the theory of the weekly stretched flame was obtained. Direct injectors, were installed at the top of the chamber and were used to inject liquid and gaseous fuels. To ensure that the liquid fuel would evaporate completely, the chamber wall was heated with four band heaters and liquid injection was done in the vacuumed chamber. The result showed that adding the natural gas to the gasoline would increase its flame speed at low equivalence ratio, from 0.8 to 0.95. Adding the natural gas to the gasoline in high equivalence ratio caused the flame instability that originated from cracking and the cellularity of the flame surface occurred at higher equivalence ratio. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی بالو | m. baloo
بیژن ملایی | b. mollaei
مهدی اخلاقی | m. akhlaghi
ایمان چیت ساز | i. chitsaz
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-130&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|