|
تحقیقات موتور، جلد ۳۴، شماره ۳۴، صفحات ۶۱-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تجربی تأثیر نوع تلمبه افشانه بر متغیرهای عملکردی و آلایندگی موتور دیزل در بار کامل |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مطالعه، که بر روی موتور چهار استوانه دیزل MN440A-75AD انجام شد، هدف بررسی و ارزیابی مقایسهای تأثیر تلمبههای افشانه دوار DPA و خطی PL بر متغیرهای عملکردی (گشتاور، توان و مصرف سوخت ویژه ترمزی) و آلایندگی (Soot، NOx و HC) با تغییرات دور موتور و در بار کامل است. بنابراین، هر یک از تلمبههای افشانه فوقالذکر بر روی موتور بسته شد، موتور در یازده حالت مختلف دور موتور به فاصله 100 دور در دقیقه (د.د.د.)، از حداقل دور 1000 د.د.د. تا حداکثر دور 2000 د.د.د.، با ثابت نگه داشتن تمامی شرائط عملکردی موتور و با توجه به پایداری لگام ترمز برای ثابت نگهداشتن دور موتور در سرعت معینی، آزمایش شد. تحلیل آماری این تحقیق با نرمافزار MINITAB و با آزمایش بر پایه طرح کامل تصادفی با دو عامل نوع تلمبه (ردیفی و دوار) و عامل دور موتور با سه تکرار انجام گردید. بر اساس نتایج بدست آمده از تحلیل آماری دادههای حاصل از آزمایش، عامل نوع تلمبه افشانه اختلاف معنیداری در سطح احتمال 1 درصد بر مقدار گشتاور و مصرف سوخت ویژه ترمزی دارد. در حالی که بر مقدار توان ترمزی تأثیر معنیدار ندارد. همچنین، نوع تلمبه افشانه بر مقدار آلایندههای منتشر شده از موتور (Soot، NOx و HC) تأثیر معنیدار در سطح احتمال 1 درصد دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Experimental investigation of injector pump type effect on performance parameters and emissions of diesel engine at full load |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The point of this study is a comparative evaluation of effects of DPA rotary and PL linear injector pumps on performance parameters (torque, power and brake specific fuel consumption) and emissions (Soot, NOx and HC) with variable speeds of the engine at full loads. Thus each of aforementioned pumps were installed and the engine was tested at 11 different engine speeds, from 1000 to 2000 (rpm) with 100 (rpm) intervals. The statistical analysis was conducted by the Minitab software (version 16) based on the factorial test with a completely randomized model considering the pump (linear and rotary) and engine speed factors with 3 replications. Results of the statistical analysis of data showed a significant difference at 1% level of the injector pump on the brake torque and the specific fuel consumption, while there was no significant effect on the amount of the brake power. The type of the injector pump on the amount of emissions (Soot, NOx and HC) emitted from the engine, has a significant effect on the level of 1%. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا حوراسفند | r. hooresfand
سید رضا موسوی سیدی | s r mousavi seyedi
وحید شاطریان القلندیس | v shaterian alghalandis
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-142&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|