|
تحقیقات موتور، جلد ۳۴، شماره ۳۴، صفحات ۴۱-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی عددی حفرهزایی در افشانه تزریق دیزل با استفاده از شبیهسازی دوسیالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله، تأثیر هندسه افشانه بر مشخصههای جریان داخل افشانه و پدیده حفرهزایی بررسی شده است. به این منظور جریان حفرهزایی داخل افشانه دیزل چندسوراخ با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی شبیهسازی شده است. جریان درون افشانه، گذرا و دوحالتی (مایع و بخار) فرض و با استفاده از شبیهسازی دوسیالی اویلری شبیهسازی شده است. شبیهسازی دوسیالی، یک شبیهسازی غیرهمگن است. به این معنی که معادلات حاکم برای هر حالت به صورت جداگانه حل میشود. اندرکنش بینحالتی نیز با استفاده از جزءهای تبادل بین حالتی شبیهسازی میشود. برای بررسی اثر هندسه شبیهسازی بر جریان حفرهزایی داخل افشانه، تعداد سوراخهای افشانه از 2 تا 8 تغییر داده شده است. نتایج عددی نشان میدهند با افزایش تعداد سوراخهای افشانه، ساختار و قدرت جریانهای گردابهای درون کیسه و سوراخهای افشانه به شدت تغییر میکند. از نقطه نظر مشخصههای جریان داخل افشانه، افزایش تعداد سوراخهای افشانه، کاهش سرعت تزریق و شار جرمی جریان موجب افزایش شدت حفرهزایی میشوند. بهعلاوه، ضریب تخلیه و سطح مقطع مؤثر افشانه با افزایش تعداد سوراخهای افشانه کاهش مییابد. روش شبیهسازی با مقایسه نتایج عددی و تجربی موجود از تحقیقات پیشین اعتبارسنجی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Numerical investigation of cavitation in diesel injector nozzle using two-fluid modeling |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper, the effect of the injector geometry has been investigated on characteristics of the internal nozzle flow and the cavitation phenomenon. To this end, the cavitational flow inside a multi-hole diesel injector was simulated using the computational fluid dynamics. The flow inside the nozzle was considered transient and biphasic (liquid phase and vapor phase) and was simulated using the Eulerian two-fluid model, which is a non-homogeneous model. In this model, governing equations were solved for each phase separately. The interaction between phases was modeled using relevant interfacial exchange terms. To investigate the effect of the nozzle geometry on the cavitational flow, the number of injector holes was varied from 2 to 8. Results showed that by increasing the number of nozzle holes, the structure and the intensity of the vortex flow in the nozzle sac and holes are extremely varied. From the nozzle flow characteristics point of view, an increase in the number of nozzle holes, resulted in a reduction in the injection velocity and the mass flow rate and an increase in the cavitation intensity. Furthermore, the discharge coefficient and the effective area of the nozzle fall with increasing the number of nozzle holes. The simulation method was validated by comparing numerical results with experimental data and a good agreement was achieved. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهاب الدین سهرابی | s. sohrabi
ابوطالب زندی | a. zandi
مهرزاد شمس | m. shams
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-140&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|