|
تحقیقات موتور، جلد ۳۴، شماره ۳۴، صفحات ۲۹-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل ریشههای خرابی شکست محافظ حرارتی پایینی چندراهه دود |
|
چکیده فارسی مقاله |
محافظ حرارتی چندراهه دود، یکی از قطعات مهم موتور خودروهای سواری است. در اکثر موتورها یک یا دو محافظ حرارتی بر روی چندراهه دود نصب میشود تا از انتقال حرارت به قطعات فوقانی موتور جلوگیری شود. از آنجا که این قطعه تحت بارهای حرارتی و ارتعاشی ناشی از کارکرد موتور است، احتمال شکست آن تحت این بارها زیاد است. شکست این قطعه موجب اغتشاش، سروصدا و خرابیهای دیگر در موتور میگردد. عوامل مؤثر در این خرابی بر اساس نمودار استخوان ماهی مشخص گردید و محتملترین دلایل آن بررسی شدند. در این تحقیق، شکست محافظ حرارتی پایینی یک موتور بنزینی به روش تحلیل خرابی (ابعادی، ساختی، موادی، CAE و ...) بررسی شد. سپس از طریق شبیهسازی اجزاء محدود روشهای اصلاح آن پیشنهاد شد. با توجه به نمودار استخوان ماهی و بررسی اثرات شکست دلیل اصلی خرابی محافظ حرارتی پایینی عدم ساخت دقیق و همبندی کامل این قطعه بوده است. این قطعه به لحاظ ابعادی دقیق نبود و باید با دقت بیشتری ساخته شود و همبندی گردد. همچنین نتیجهگیری شد محافظ حرارتی به لحاظ موادی و روش ساخت مشکل خاصی ندارد. بنابراین برای جلوگیری از شکست این قطعه علاوه بر رفع کلیه مغایرتها ساخت و با توجه به نتایج این تحلیل CAE از جمله ایجاد پخ، خمکاری لبه به سمت بالا یا پایین و ادامه دادن امتداد فرورفتگی برای افزایش استحکام این قطعه ارایه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Root causes failure analysis of exhaust manifold heat shield failure |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Many internal combustion engines have one or two heat shields that have been installed on the exhaust manifold to avoid the heat transfer to upper parts of the engine, such as the valve cover. In some engines, this part fails due to the fracture and then causes the engine noise and other failures in the engine. In this analysis, root causes of the failure were determined based on the fish bone diagram. In this research, the failure of a heat shield of the spark engine has been investigated and the finite element method (FEM) simulation was used for its design improvement. The analysis of the studied heat shield with the RCA method showed that the malfunction and the assembly problem were both root causes of this failure. Therefore, this part has been produced by dimensional and geometrical approaches. In addition, the heat shield was not a significant problem in the material. Therefore, to prevent this failure, in addition to removing all odds of the production according to CAE results, have any suggestion for increasing the strength of this part includes the fillet creation, edge bending up or down and the rib creation. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد کاظمی | m. kazemi
مهدی روزبان | m. roozban
امیر مافی | a. mafi
حامد نوابی | h. navabi
مهدی رضایی | m. rezaei
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-139&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|