|
تحقیقات موتور، جلد ۳۴، شماره ۳۴، صفحات ۱۷-۲۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تشخیص کوبش براساس تحلیل بسامدهای ارتعاشی اصلی در موتور پرخوران اشتعال جرقهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
کوبش یکی از عوامل اصلی است که بر روی توان خروجی، بازده حرارتی و عمر موتور بنزینی تأثیرگذار است. بررسی نتایج آزمونها نشان میدهد که ارتعاشات ایجاد شده در اثر کوبش دارای بسامدهای خاصی است که به حالتهای ارتعاشی اتاق احتراق بستگی دارد. در این مقاله، ابتدا رفتار موتور مورد آزمون در شرائط دور و بار مختلف با نرمافزار GT-POWER شبیهسازی شد. با استفاده از نتایج شبیهسازی، سرعت صوت در اتاق احتراق در شرائط مختلف پیشبینی شده است. سپس معادلهای برای پیشبینی بسامد حالتهای ارتعاشاتی اتاق احتراق به کمک سرعت صوت و هندسه استوانه ارائه شده است. بسامد حالتهای ارتعاشاتی اتاق احتراق در اثر وقوع کوبش به کمک تحلیل دادههای حسگر کوبش در آزمونهای مختلف نیز تعیین شدهاند. مقایسه نتایج آزمون، تطابق مناسب بسامد تعیین شده از دو روش را نشان میدهد. همچنین بر طبق نتایج آزمون، تغییر بسامد حالتهای ارتعاشاتی اتاق احتراق در دور و بارهای مختلف موتور ناچیز است و دامنه منحنی طیف بسامدی در بسامدهای تعیین شده، افزایش محسوسی در شرائط وقوع کوبش خواهد داشت. در انتها با توجه به بررسیهای انجام شده، روشی برای تعیین شدت کوبش و حد مجازی برای تشخیص وقوع این پدیده ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Knock detection based on main vibration frequencies analysis in spark ignition turbocharged engine |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of main factors that affects outputs, thermal efficiencies and lifetimes of the engine is "knock". Experimental results revealed that vibrating signals generated from knocks has certain frequencies related to vibration modes of the combustion chamber. In this paper, the behavior of the engine during different operating conditions has been simulated using the GT-POWER software. Based on simulation results, speeds of sound waves within the combustion chamber have been predicted at knock conditions. Then, a mathematical correlation was used to predict vibration frequencies based on the speed of sounds in the combustion chamber and cylindrical geometries. Vibration frequencies have also been measured experimentally using knock sensor data. Comparing simulation results with experimental data demonstrated an appropriate correlation between two methods and confirmed that the effect of other parameters on the vibration frequency could be negligible. Finally, a method for determining the occurrence and the severity of knocks and a threshold for the detection of this phenomenon has been proposed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
امیر حسین مشرفی | a h moshrefi
مجید شالچیان | m. shalchian
سید مصطفی میرسلیم | s m mirsalim
محمد مومنی موحد | m momeni movahed
امیر حسین پریور | a h parivar
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-1-138&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|