تحقیقات موتور، جلد ۳۶، شماره ۳۶، صفحات ۵۱-۶۰

عنوان فارسی توسعه مدل سیالاتی سه بعدی فرآیند انتقال گاز درون منیفولد ورودی موتور احتراق داخلی با بررسی اثرات تغییر زمان‌بندی سوپاپ ورودی بر آن
چکیده فارسی مقاله بررسی رفتارهای سه بعدی جریان‌های درون موتور احتراق داخلی همواره جزء یکی از علاقه‌مندی‌های طراحان موتور بوده است. امروزه طراحان با استفاده از تحلیل‌های پویایی سیالات محاسباتی ، این رفتارها را قبل از ساخت یک موتور، در حالت نزدیک به واقعیت، مورد ارزیابی قرار می‌دهند تا در جهت رفع ایرادات طراحی‌های خود گام بردارند. در این مقاله، منیفولد ورودی هوا در موتور خودروی ملی تیبا (موتور بنزینی چهار سیلندر با حجم 5/1 لیتر) با استفاده از یک تحلیل پویایی سیالاتی سه بعدی و گذرا برای چندین حالت خاص از کارکرد موتور و همچنین حالتی خاص از تغییر زمان‌بندی سوپاپ ورودی (زودتر باز شدن سوپاپ ورودی)، مدل‌سازی شده است. بررسی اثرات حالت خاص زودتر باز شدن سوپاپ بر روی پارامترهای سیالاتی عملکردی موتور در منیفولد ورودی، برای اولین بار در ایران، به صورت سه بعدی و برای این موتور ملی انجام شده است. نتایج شبیه‌سازی با نتایج تجربی شرکت سازنده و نمودارهای مرجع، صحت‌سنجی شده و تطابق خوبی بین آن‌ها برقرار است. نتایج نشان می دهد زودتر باز شدن سوپاپ هوا باعث افزایش راندمان حجمی در دورهای بالا موتور می شود. از دیگر نتایج این مدل‌سازی، یافتن رفتار مستقیم متوسط فشار درون منیفولد ورودی با میزان باز شدن دریچه گاز و همچنین رفتار عکس متوسط فشار با دور موتور می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of a 3D CFD model to analyze gas exchange process into intake manifold of an iVVT engine
چکیده انگلیسی مقاله Investigation of 3-D flow behavior into Internal Combustion Engines is always of designers’ interests. Due to refine designs, using CFD models makes designs towards a real evaluation. A 3-D CFD model was developed to study effects of early intake valve opening on the flow field characteristics in the intake manifold of a domestically-produced spark-ignited gasoline 1.5 liter, 4-cylinders engine, TIBA (manufactured by MEGA motor Co.). The performance of the model was validated against experimental results of the engine obtained from the flow bench of the company. Investigation of EIVO/EIVC strategies has been done first time in Iran with 3D simulation for the National Engine. The results of implementing these strategies on valve events show that the average of intake manifold pressure has direct relation with the amount of throttle opening. Also the average of intake manifold pressure has reverse relation with engine speed. In addition, with considering of early intake valve opening (EIVO) and early intake valve closing (EIVC), the volumetric efficiency will be increased in higher engine speed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رسول مروتیان | mohammad rasool morovatiyan
sharif university of technology
دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)

وحید حسینی | vahid hosseini
sharif university of technology
دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)


نشانی اینترنتی http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-575-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شبیه سازی اجزاء و سامانه های قوای محرکه
نوع مقاله منتشر شده مطالعه کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات