|
تحقیقات موتور، جلد ۳۷، شماره ۳۷، صفحات ۴۹-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی رسوب ذره ای خنک کننده های بازچرخانی گاز خروجی در موتورهای دیزلی |
|
چکیده فارسی مقاله |
در موتورهای دیزلی انتشار اکسیدهای نیتروژن (NOx)، مونو اکسید کربن و ریز ذرات تهدیدی جدی برای محیط زیست و سلامتی انسان به شمار میروند. روشی که به طور گسترده برای کاهش انتشار این آلایندهها استفاده میشود شامل بازگرداندن قسمتی از گازهای خروجی موتور به محفظهی احتراق پس از خنک کردن آنها در یک مبدل حرارتی به نام خنککنندهی بازچرخانی گاز خروجی (EGR) است. با این وجود، خنک کنندههای EGR در معرض رسوب گرفتگی شدید قرار دارند که به علت رسوب ریز ذرات روی سطوح انتقال حرارت میباشد که منجر به افت قابل توجه بازدهی حرارتی میشود.در این مطالعه، مکانیزمهایی که در رسوب و زدودن ریز ذرات نقش دارند مورد بررسی قرار میگیرند. همچنین بر اساس این مکانیزمها و استفاده از معادلات انرژی به همراه بقای جرم ذره، مدلی یک بعدی ارائه میشود که رفتار رسوب ذرهای را در خنک کنندههای EGR پیشبینی میکند. سپس نتایج مطالعهی تحلیلی با دادههای آزمایشگاهی مقایسه میشوند که سازگاری بین آنها نشان دهندهی اعتبار مدل است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رسوب ذره ای، خنک کننده EGR، دوده، مقاومت حرارتی رسوب |
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of particulate fouling in exhaust gas recirculation coolers in diesel engines |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Emissions from diesel engines, such as nitrogen oxides (NOx), carbon monoxide and particulate matter (PM) impose a major threat to the environment and human health. As for the reduction of NOx emission though, the widely used technique is to return a portion of the exhaust gases to the intake of the engine after cooling them in a heat exchanger known as exhaust gas recirculation (EGR) cooler. However, EGR coolers are prone to severe fouling dominantly due to deposition of particulate matter, i.e. soot on heat transfer surfaces that result in profound deterioration of thermal efficiency. In this study, deposition and removal mechanisms of particulate matter are investigated. Also a one-dimensional model is developed which predicts the behavior of particulate fouling in EGR coolers taking into account the underlying deposition and removal mechanisms and energy equations associated with the particle mass conservation. The theoretical results are then compared with those of experiments of which the agreement between them shows the validity of the proposed model. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Particulate fouling, EGR cooler, Soot, Fouling resistance |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا رزم آور | alireza razmavar
محمدرضا ملایری | mohammadreza malayeri shiraz university شیراز، خیابان ملاصدرا، دانشکده مهندسی شیمی نفت و گاز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-11-595-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سامانه های جانبی موتور (رادیاتور، جعبه دنده و ...) |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|