|
تحقیقات موتور، جلد ۳۷، شماره ۳۷، صفحات ۳۵-۴۸
|
|
|
عنوان فارسی |
شبیه سازی و طراحی یک خودروی دورگه برقی به منظور افزایش راندمان وکاهش آلایندگی |
|
چکیده فارسی مقاله |
با توجه به افزایش روزافزون مصرف سوختهای فسیلی و آلایندگی ناشی از آنها، خودروهای هیبرید الکتریکی کارآمدترین راهحل میان مدت برای کاهش معضلات ناشی از آلودگی محیط زیست و افزایش مواد سوختی میباشد. در این پژوهش به مدلسازی خودروی 206 در نرم افزار ادوایزر پرداخته میشود و پس از صحت سنجی مدلسازی، به بررسی استفاده از سیستم هیبریدی در خودرو پژو 206 میپردازیم. پس از بررسی پارامترهای تأثیرگذار بر عملکرد خودروی هیبریدی، برای دستیابی به کمترین میزان مصرف سوخت ضمن حفظ عملکرد دینامیکی خودرو از الگوریتم گروهی ذرات (PSO) برای بهینهیابی پارامترهای تأثیر گذار پرداخته میشود. در نهایت کاهش مصرف سوخت در خودروی هیبرید بهینه شده حدود 16% و در صورت استفاده از برق شهر برای شارژ باتری، در 12 کیلومتر ابتدایی مسیر حدود 40% کاهش میزان مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت. در صورتی که علاوه بر قوای محرکه سیستم هیبریدی، بخش نسبت تبدیلهای گیربکس نیز بهینه سازی شود میتوان به 5% کاهش مصرف سوخت بیشتر یعنی 21% کاهش مصرف سوخت دست یافت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودروی هیبرید الکتریکی، نرم افزار ADVISOR، خودرو 206 |
|
عنوان انگلیسی |
Design and simulation of a hybrid electric vehicle in order to increasing efficiency and reducing pollution |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Due to extreme exploitation of fossil fuels and its consequence pollution, electrical hybrid cars are the most efficient mid-term solution to reduce issues instigated by environment pollution and the increase in fuel consumption. In this thesis, first, different kind of electrical hybrid cars and power transmission in this sort of cars are investigated. Then, an engine in hybrid and electrical car -based on former studies- considered and all fundamental criteria are compared. Subsequently, the car was molded in Advisor software and after validation of our model, with the regard of the superiority of parallel hybrid systems, a parallel hybrid system employed to study hybrid systems. After analyzing influential parameters on hybrid car performance, in order to gain the lowest fuel consumption as well as maintaining dynamic performance of the car, PSO algorithm used to optimize significant parameters. Eventually, the fuel consumption reduced by sixteen percent. It is also noted that in the case of urban electricity usage in first twelve kilometers a forty percent increase in efficiency can be achieved. In another case, where in addition to power system, transmission system was optimized a five more percent in reduction can be reach which sums up to twenty one percent reduction in fuel consumption. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
electrical hybrid car, Advisor software, car 206 |
|
نویسندگان مقاله |
فتح الله امی | fathollah ommi
سعید سوری | saeed souri
الیاس رستمی | elyas rostami
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-11-583-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
موتورهای دورگه و استرلینگ |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|