|
تحقیقات موتور، جلد ۳۷، شماره ۳۷، صفحات ۳-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
عیبیابی، تنظیم و تحلیل شیم گذاری انژکتور سوخت موتور دیزل از نوع مجرای ریل مشترک |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این مقاله عیبیابی، تنظیم و تحلیل شیمگذاری انژکتور یک موتور دیزل پرکاربرد از نوع مجرای ریل مشترک به صورت تجربی و آزمایشگاهی است. در موتورهای دیزلی جدید، سامانه سوخترسانی ریل مشترک سهم مهمی در افزایش بازده و بهبود عملکرد موتور دارد. انژکتور به عنوان یکی از مهمترین و پیشرفتهترین اجزاء این سامانه، در موتور مورد مطالعه دچار خرابیهای متعددی میشود. بدین منظور ابتدا در مرحله عیبیابی، یک نمونه انژکتور به همراه قسمتهای مختلف آن معرفی میشود. سپس حالتهای بالقوه خرابی این نوع انژکتور معرفی میگردد. براساس نتایج آماری از 200 عدد انژکتورهای برگشتی از جانب مشتری و مرحله شناسایی حالتهای بالقوه خرابی، مشخص شد سه مجموعه مگنت، شابکو و سوزن، جزء نقاط ضعف و قسمتهای آسیبپذیر انژکتور میباشند. طبق تجربه محققان در عموم موارد، تغییر ضخامت شیمهای مختلف موجود در انژکتور، سادهترین و مؤثرترین راه برای تعمیر و تنظیم مجدد انژکتور است. برای دستیابی به حالت بهینه قرارگیری شیمها، در یک میز آزمون شیمهای مختلف با ضخامتهای مشخص در انژکتور قرار داده شد. در این آزمونها پارامترهای طول نفوذ، مخروطی بودن پاشش، اندازه قطرات و عملکرد موتور در آزمون خودرویی برای دستیابی به حالت بهینه قرارگیری شیمها، مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهند در هر یک از سه حالت خرابی فوق، برای رفع عیب آن قسمت یک حالت بهینه در ضخامت شیم وجود دارد که هم در آزمون شار انژکتور و هم در آزمون موتور واقعی تأیید میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
موتور دیزل، انژکتور، ریل مشترک سوخت، شیم، عیبیابی |
|
عنوان انگلیسی |
Troubleshooting, adjusting and analysis of a diesel engine fuel injector from common rail type |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of this paper is troubleshooting, adjusting and analysis of a useful diesel engine fuel injector from common rail system with experimental and laboratory investigations. In the new diesel engines, the fuel common rail system has an important contribution to increase efficiency and improve engine performance. The injector as one of the most important and advanced components in the common rail system has numerous failures in test engine. For this purpose, different parts of a sample injector are introduced. Based on the results of 200 injectors and step back from the client to identify potential failure modes it is cleared that three sets of magnets, valve and needle are the weaknesses and vulnerable parts of an injector. To the experience of researchers in the most time, adjusting the Shim thickness of the injector is the easiest and most effective way to repair and reset of it. To achieve the optimal placement of shims in a test rig, various thicknesses of shims was placed in the injector. Penetration of the spray, spray cone, droplet size and performance of the motor in vehicle test were evaluated to achieve the optimal placement of the shims. The results show that in each case the parts to fix it, there is an optimum thickness Shim that it are certified in the both injector flow test and the actual engine test. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اسماعیل پوراسماعیل |
حامد عدالتی |
سید محمد جعفری | seyed mohammad
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-4-5&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تحلیل خرابی و عیب یابی در قوای محرکه |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|