تحقیقات موتور، جلد ۳۸، شماره ۳۸، صفحات ۲۷-۳۸

عنوان فارسی تحلیل تخریب دریچه دود موتور یک اتوبوس
چکیده فارسی مقاله دریچه های هوا و دود اجزای بسیار مهم موتورند که جهت کنترل ورود و خروج گازها در موتورهای احتراق داخلی بکار می روند. این دریچه ها ضمن باز و بسته شدن در معرض دمای بالا، نیروی فنر و فشار بالای درون سیلندر (تا حداکثر MPa15) هستند. عوامل مختلفی از جمله خستگی مکانیکی در دمای بالا، خستگی حرارتی، کاهش خواص مکانیکی آنها همچون سختی و استحکام تسلیم در اثر حرارت، سایش در اثر ضربات وارده، به ویژه در ناحیه نشیمنگاه و در ناحیه راهنمای دریچه، خوردگی، حرارت دیدن بیش از حد و تجمع دوده بر روی دریچه می تواند باعث شکست این قطعه شود. بطور کلی دریچه ها عمدتا در اثر خستگی دچار شکست می شوند. در موتورهای دیزل دمای قسمت داخلی دریچه هوا حدود C°550 و دریچه دود حدود C°900-800 است. لذا این قطعات در معرض بارگذاری حرارتی و خوردگی شیمیایی در دمای بالا قرار دارند. در این تحقیق علل تخریب دریچه دود یک اتوبوس به کمک آزمایشهای آنالیز شیمیایی، بررسی های ماکروسکوپی و میکرسکوپی با استفاده از میکروسکوپ های نوری و الکترونی روبشی و سختی سنجی مورد بررسی واقع شد. نتایج آنالیز شیمیایی و سختی سنجی مطابق با استاندارد مربوطه بود؛ لکن نتایج برسی های ماکروسکوپی و میکروسکوپی نشان دهنده ایجاد نواقص ریزساختاری ناشی از افزایش دما بود. لذا مشخص گردید که علت احتمالی تخریب، کارایی نامناسب موتور و در نتیجه افزایش بیش از حد دما و در نهایت تخریب و شکست دریچه بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سوپاپ دود، تخریب، آنالیز شکست، خستگی، دمای بالا

عنوان انگلیسی Failure Analysis of a Exhaust Valve in a Bus Engine
چکیده انگلیسی مقاله Both of the exhaust and intake valves are very important components of a diesel engine which are used to control the entrance and exhaust of gases in internal combustion engines. During opening and closing, these valves are subjected to high temperature, spring force and high pressure (up to 15 Mpa) inside the cylinder. Various factors, including mechanical fatigue at high temperatures, thermal fatigue, reduction their mechanical properties such as hardness and yield strength due to heating, wear caused by impacts, especially at the seat and the guide sections, corrosion, excessive heating and accumulation of soot on the valve can be caused to failure of the valve. However, the valves are mainly failured by fatigue. The temperature of internal portions of intake valve and exhust valve are 550 °C and 800-900 °C, respectively. Therefore, these parts are subjected to thermal loading and chemical corrosion at high temperatures. In this research, the failure causes of a bus exhaust valve were studied using chemical analysis, macroscopic and microscopic investigations by optical and scanning electron microscopes and hardness test. The results of chemical analysis and hardness was in accordance with the relevant standard, However, results of macroscopic and microscopic investigations Were indicative of formation of microstructural defects due to increased temperature. Therefore,it was found that the probable cause of failur is the improper performance of the engine which results in excessive rising of temperature and finally causes to failure of valve.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسن غیاثی | hasan ghiasi
no.70,sadeghi st.azadi ave.,tehran,iran
تهران-خیابان آزادی- خیابان شهید صادقی-جهاد دانشگاهی صنعتی شریف

مصطفی سلطانلو | mostafa soltanloo
dadman blv.,shahrakegharb
شهرک غرب- انتهای بلوار دادمان-پژوهشگاه نیرو
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشگاه نیرو


نشانی اینترنتی http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-609-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحلیل خرابی و عیب یابی در قوای محرکه
نوع مقاله منتشر شده مطالعه پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات