|
تحقیقات موتور، جلد ۴۰، شماره ۴۰، صفحات ۴۷-۵۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تجربی اثرات گازهای رقیق کننده بر سرعت شعله آرام سوخت ترکیبی گاز طبیعی و بنزین |
|
چکیده فارسی مقاله |
در سالهای اخیر پژوهشهای مختلفی در زمینه اندازهگیری سرعت شعله آرام انجام شده است. سرعت شعله آرام یکی از خصوصیات مهم در احتراق است و مطالعه آن از اهمیت خاصی برخوردار است. در این پژوهش اثرات گاز دی اکسیدکربن و گاز نیتروژن بر سرعت شعله آرام سوخت ترکیبی گاز طبیعی و بنزین بررسی شده است. لذا با استفاده از روش نوری شیلیرین، سرعت شعله آرام و طول مارک اشتاین سوختهای مختلف اندازه گیری شده است. تمامی آزمونها در دمای 95 درجه سانتیگراد و فشار 1 بار انجام گرفت و برای اطمینان از تکرارپذیری، تمامی آزمونها حداقل دو بار تکرار شده است. آزمونها بر اساس سه درصد جرمی مختلف (% 4، % 8، % 12) برای گاز دی اکسیدکربن و یک درصد جرمی (% 12) برای گاز نیتروژن صورت گرفته است. نتایج نشان میدهند افزودن گازهای رقیق کننده دی اکسیدکربن و نیتروژن باعث کاهش سرعت شعله آرام و کاهش دمای بیدر رو شعله میشود. همچنین گاز دی اکسیدکربن به علت داشتن ظرفیت حرارتی بیشتر نسبت به گاز نیتروژن باعث کاهش بیشتر دمای واکنش و به دنبال آن سرعت شعله آرام میشود. همچنین افزودن گاز دی اکسیدکربن و گاز نیتروژن تأثیر محسوسی بر پدیده سلولی شدن و پایداری شعله نسبت به حالت بدون این گازها ندارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
An experimental investigation of the influence of diluent gas on laminar flame speed of natural gas and gasoline fuel mixture |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In recent years several studies have been done in the field of laminar flame speed. One of the important characteristics of the combustion is the laminar flame speed. In this study, the effects of CO2 and N2 on the laminar flame speed of natural gas and gasoline fuel mixture have been investigated. Schlieren method has been used in this study. Experiments were carried out at pressure of 1 bar and 363 k in constant volume chamber. The mass fraction of CO2 and N2 varied from 0% to 12%.The result shows laminar burning velocity and the adiabatic flame temperature decrease with the adding CO2 and N2 Specific heat capacity of CO2 more than N2, for this reason the laminar burning velocity of N2 more than CO2. Also the result shows Addition of CO2 and N2 does not cause much change in stability. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن محسنی راد | m. mohsenirad
بیژن ملایی داریانی | b. mollaei
مهدی اخلاقی | m. akhlaghi
مهدی بالو | m. baloo
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-504-13&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تحلیل خرابی و عیب یابی در قوای محرکه |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|