|
تحقیقات موتور، جلد ۴۰، شماره ۴۰، صفحات ۳-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
جداسازی کامل و جزئی حالتهای ارتعاشی موتور ملی حول محور گشتاور غلتشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
موتور خودرو از منابع مهم تولید ارتعاش در خودرو است. از این رو، تعیین مقادیر مناسب سختی، موقعیت و زاویه قرارگیری نگهدارندههای آن باعث کاهش ارتعاشات موتور و همچنین کاهش نیروی منتقل شده به شاسی و افزایش آرامش سرنشینان خودرو میگردد. در این مقاله، در نظر است که مقادیر مناسب سختی نگهدارندههای موتور ملی به منظور بهبود رفتار ارتعاشی آن تعیین گردد. به این منظور، در ابتدا سعی میگردد که با استفاده از روش جداسازی کامل حالتهای ارتعاشی موتور حول محور گشتاور غلتشی، ضرایب مناسب سختی نگهدارندهها تعیین گردند. ولی، محاسبات نشان میدهند که امکان دستیابی به جداسازی کامل حالتهای ارتعاشی تنها با تغییر سختی نگهدارندهها و با توجه به محدودیتهای طراحی وجود ندارد. از این رو، با استفاده از روش بهینهسازی به جداسازی جزئی حالتهای ارتعاشی موتور حول محور گشتاور غلتشی پرداخته میشود. به این منظور، سختی نگهدارندهها به عنوان متغیرهای بهینهسازی در نظر گرفته شده و با انجام تحلیل حساسیت، تنها متغیرهایی که بیشترین تأثیر را بر تابع هدف دارند، انتخاب میگردند. بهینهسازی به روش وراثت و با قید مناسب انجام میپذیرد. در نهایت، مقایسه نمودارهای پاسخ بسامدی حالتهای معمول و بهینه نشان میدهد که با به کارگیری سختیهای به دست آمده از بهینهسازی، نه تنها ارتعاشات موتور کاهش مییابد، بلکه مقدار نیروی منتقل شده به شاسی هم کاهش مییابد که به معنای افزایش آرامش سرنشینان خودرو است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Complete and partial vibration mode decoupling of national engine about torque roll axis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Internal combustion engine is one of the vibration sources in an automotive. In this study, proper stiffnesses for engine mounts of national engine are determined to improve its vibration behavior. At first, complete mode decoupling about torque roll axis is considered. However, the results show that complete decoupling is impossible. Therefore, partial mode decoupling is performed about torque roll axis. In this regard, an optimization problem is solved to achieve maximum percentage of mode decoupling about the mentioned axis. Finally, frequency response diagrams for displacement and rotation of engine, as well as, for transmitted force to the chassis are presented for nominal and optimized stiffnesses. The obtained results show that the engine movements and transmitted force to the chassis are reduced and therefore vibration behavior of the engine mounting system is improved by employing the mentioned partial mode decoupling. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمید اسفندیاری | h. esfandiyari
وحید فخاری | v. fakhari
علی شوشتری | a. shooshtari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.engineresearch.ir/browse.php?a_code=A-10-504-9&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تحلیل خرابی و عیب یابی در قوای محرکه |
نوع مقاله منتشر شده |
مطالعه پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|