مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۴، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۷۳-۱۰۸۴

عنوان فارسی بررسی برخی عوامل مؤثر بر نتایج آزمون جامع علوم پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی ورودی سال‌های ۱۳۸۴ لغایت ۱۳۸۸ در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: یکی از ارکان ضروری بهبود کیفیت نظام آموزشی، ارزیابی مداوم روند تحصیلی می‌باشد. دوره علوم پایه لازمه پیشرفت تحصیلی، حل مشکلات و تصمیم‌گیری بالینی در دوره‌های بعدی است. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل مؤثر بر نتایج آزمون جامع علوم پایه پزشکی از دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان طراحی گردید. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان پزشکی ورودی سال‌های 1384 تا 1388 بود که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند (185 نفر). اطلاعات از طریق پرسش‌نامه و چک‌لیست جمع‌آوری و سپس با استفاده از روش آمار توصیفی و آنالیز کواریانس تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: میزان پاسخ‌گویی در این مطالعه 9/64% بود. طبق یافته‌های پژوهش بین متغیر زمینه‌ای سن با نمره جامع علوم پایه رابطه معکوس وجود داشت (013/0=p). بین نتایج امتحان جامع علوم پایه با اهمیت تدریس دروس از نظر دانشجو در دروس جنین‌شناسی، ایمونولوژی و اهمیت واحد درسی در دروس تغذیه، جنین‌شناسی و میزان علاقه‌مندی در درس جنین‌شناسی و حجم سر فصل در درس بافت‌شناسی و کیفیت تدریس در دروس بهداشت، قارچ‌شناسی و حشره‌شناسی ارتباط آماری معنی‌داری مشاهده شد (05/0>p). نتیجه‌گیری: با توجه به نقش مهم و اساسی دروس علوم پایه در پرورش شایستگی‌های پزشکان آینده، و به منظور پیشرفت و ایجاد تحول در آموزش پزشکی، ایجاد گام‌های اصلاحی در آموزش پزشکی ضروری به نظر می‌رسد. واژه‌های کلیدی: دیدگاه دانشجویان پزشکی، عوامل مؤثر، نتایج آزمون جامع علوم پایه، رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Survey on Factors Affecting the Results of Comprehensive Examination of Medical Basic Sciences in 2005 to 2009 Groups of Medical Students from the Students’ Viewpoints in Rafsanjan University Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: One of the essential elements of improving the quality of education system is continuous assessment of educational process. The basic science courses are necessary for academic achievement, solving problems and clinical decision making in subsequent periods. Therefore, the purpose of this study was to investigate the factors influencing the results of the comprehensive examination of basic sciences from the perspective of medical students of Rafsanjan University of Medical sciences (RUMS). Materials and Methods: This is a discriptive cross-sectional study in which all of the medical student in years 2005-2009 were recruited by census method (185 students). The data was collected via a questionnaire and a checklist, and then descriptive statistics and analysis of covariance were (ANCOVA) utilized for data analysis. Results: Response rate in this study was 64.9%. The results indicated a negative association between the age and the score of the comprehensive examination of basic sciences (p< 0.013). There was a statistically significant association between the score of the comprehensive examination of basic sciences and the importance of teaching of embryology and immunology courses from the students' viewpoints, the significance of nutrition, and embryology courses, the extent to which students were interested in embryology, the size of syllabus of the histology course, and the quality of teaching in mycology, entomology, and health courses (p< 0.05). Conclusion: Due to the important role of basic science courses, in the development of competence of future doctors, and in order to develop and change medical education, establishing corrective steps are required in medical education. Key words: Perspective of medical students, Effective factors, Results of the comprehensive examination of basic sciences, Rafsanjan Funding: This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Asadpour M, Sheikh Fathollahi M, Rezaeian M, Jafari Naveh H, Mahboobi Rad M, Amir Afzali I. A Survey on Factors Affecting the Results of Comprehensive Examination of Medical Basic Sciences in 2005 to 2009 Groups of Medical Students from the Students' Viewpoints in Rafsanjan University Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016; 14(12): 1073-84. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد اسدپور | m. asadpour
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
استادیار گروه آموزشی خدمات بهداشتی و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محمود شیخ فتح الهی | m sheikh fathollahi
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
استادیار گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیستی و مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محسن رضاییان | m. rezaeian
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
استاد گروه آموزشی اپیدمیولوژی و آمار زیسنی و مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

حمید جعفری نوه | h jafari naveh
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
مربی گروه آموزشی آناتومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محمود محبوبی راد | m mahboobi rad
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و کارشناس آموزش، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

ایمان امیرافضلی | i amir afzali
rafsanjan university of medical sciences, rafsanjan, iran
پزشک عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، رفسنجان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2018-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات