تحقیقات منابع آب ایران، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۶۶-۷۴

عنوان فارسی مدل‌سازی عددی جریان لزج همراه با تغییر شکل‌های پیچیده سطح آزاد
چکیده فارسی مقاله در این مقاله الگوریتم عددی حجم محدود برای مدل‌سازی جریان گذرای لزج غیر قابل تراکم همراه با سطح آزاد ارائه شده است. برای حل میدان سرعت و فشار از روش گام جزئی استفاده گردیده است. به علاوه، به منظور مدل‌سازی مناسب تغییر شکل‌های پیچیده در سطح آزاد مثل شکست موج (که در کاربردهای عملی بسیار اتفاق می‌افتد) روش حجمی و حل معادله انتقال نسبت حجمی بکار برده شده است. استفاده از روش مذکور، به خصوص در زمانی که دو فاز سیال با اختلاف نسبت حجمی بالا (مثل آب و هوا) در میدان محاسباتی وجود داشته باشند، با مشکلاتی مثل نوسانات غیر فیزیکی میدان سرعت در ناحیه فصل مشترک دو فاز سیال همراه است. در این مقاله، با ارائه میانیابی جدید خط شکسته برای گسسته سازی جمله انتگرال فشار که در معادلات ناویر ـ استوکس ظاهر می‌شود، این مشکل حل شده و نتایج بسیار مناسبی در مدل‌سازی‌ها بدست آمده است. برای بررسی دقت و صحت الگوریتم پیشنهادی از مسأله ناپایداری رایلی ـ تیلور استفاده گردیده است. در مسأله دیگر، شکستن دیواره آب درون مخزن در دو حالت بدون مانع و با مانع مورد بررسی قرار گرفته است. مقایسه نتایج عددی و آزمایشگاهی، بیانگر توانایی رویه مورد استفاده و اهمیت مدل‌سازی دو فاز سیال (در مقابل مدل‌سازی یک فاز) برای نزدیک شدن به مدل‌سازی واقعی می‌باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش حجمی، روش گام جزئی، جریان دو فازی، میانیابی خط شکسته،

عنوان انگلیسی Simulation of a Viscous Two-Phase Flow with Complex Interface Deformations
چکیده انگلیسی مقاله In this paper a compatible computational fluid dynamics procedure is presented for calculation of immiscible viscous incompressible fluids separated by a well-defined interface. Two fluids are modeled as a single continuum with a fluid property jump at the interface by solving a scalar transport equation for volume fraction. The conservation equations for mass and momentum are solved using fractional step method. A Finite Volume discretisation and colocated arrangement are used. Also, the pressure integral term in Navier-Stokes equation is discretised based on a newly developed interpolation which results in non-oscilatoty velocity field especialy at the interface of two high density ratio phases. Finally, computer code is developed based on the above mentioned algorithm and is verified using dam breaking problem with and without obstacle and Raleigh-Taylor instability. The results showed a good concordance with available experimental and numerical data.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم جهان بخش |
کارشناس ارشد پژوهشی، آزمایشگاه دریا، دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)

روزبه پناهی |
کارشناس ارشد پژوهشی، بخش حمل و نقل و تکنولوژی دریایی، پژوهشکده حمل و نقل وزارت راه و ترابری
سازمان اصلی تایید شده: پژوهشکده حمل و نقل

محمد سعید سیف | mohammad saeed
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی شریف
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)


نشانی اینترنتی http://www.iwrr.ir/article_15698_63ccd9fc5b7cf4a7651a263b2a78efbd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات