این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۵، شماره ۴، صفحات ۳۷۹-۳۸۶

عنوان فارسی بررسی سطح استرس و روش‌های سازگاری در دانشجویان پرستاری گناباد در سال ۱۳۹۱: یک گزارش کوتاه
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: دانشجویان در طول تحصیل خود عوامل استرس‌زای متعددی را تجربه می‌کنند. لذا اتخاذ تدابیری به منظور کاهش استرس و پیش‌گیری از عواقب آن لازم است. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان استرس و روش سازگاری دانشجویان پرستاری گناباد انجام شده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 300 دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گناباد درسال 1391، به روش سرشماری انتخاب شدند و از طریق پرسش‌نامه‌های مشخصات فردی، افسردگی، اضطراب و استرس DASS21 و روش‌های سازگاری CISS-48 بررسی گردیدند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد اکثر واحدهای پژوهش (7/56%) سطح استرس طبیعی داشتند. 7/41% دانشجویان از سبک مسئله محور استفاده می‌کردند. بین استفاده از روش حل مسئله با استرس (001/0=p، 208/0-=r) و ترم تحصیلی با میزان استرس، همبستگی معکوس و معنی‌داری وجود داشت (035/0=p، 122/0-=r). بین نمره استرس و دارا بودن سابقه بیماری اضطرابی نیز ارتباط معناداری مشاهده شد (001/0=p). نتیجه‌گیری:با توجه به نتایج مطالعه حاضر، باید آموزش‌های لازم در مورد روش‌های مقابله مثبت با استرس مانند حل مسئله به دانشجویان داده شود تا تأثیر منفی عوامل استرس‌زا بر کیفیت آموزش‌های بالینی تا حدامکان کاهش یابد. واژه‌های کلیدی: استرس، روش سازگاری، دانشجو
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، روش سازگاری، دانشجو

عنوان انگلیسی Study of the Level of Stress and Coping Methods in Nursing Students of Gonabad in 2012: A Short Report
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Students experience different stressors throughout their education. Therefore, strategies to reduce stress and prevent its consequences are necessary. This study was carried out to determine the levels of stress and coping methods used by nursing students in the city of Gonabad. Material and Methods: This cross-sectional study carried out in 2012in which a total of 300 nursing students of Medical University of Gonabad were recruited by census method. Data were collected using personal characteristics, depression, anxiety ,and stress scale questionnaires (DASS21) and coping method questionnaire (CISS-48). Data were analyzed using Pearson's correlation coefficient and chi-square test. Results: The results indicated that majority of the students had normal stress level (56.7%) and 41.7 % of them used problem-oriented coping style Also a reversed and significant correlation was found between problem-oriented coping style with stress (r= -0.208, p= 0.001) and semester with stress (r=-0.122, p=0 .035). There was also a significant relationship between history of anxiety disorder and stress score (p=0.001). Conclusion: According to the results, students should be educated about positive coping methods against stress such as problem-oriented coping style, so that negative effects of stressors on the quality of clinical education can be reduced as possible . Key words: Stress, Coping, Student, Gonabad Funding: This study was funded by Gonabad University of Medical Sciences. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Gonabad University of Medical Sciences approved the study How to cite this article: Ahrari Sh, Bahrami M, EshghiZadeh M, Khaligh A, Rashidi F. Study of the Level of Stress and Coping Methods in Nursing Students of Gonabad in 2012: A Short Report. J Rafsanjan Univ Med Sci 2016; 15(4): 379-86. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Stress, Coping, Student, Gonabad

نویسندگان مقاله شهناز احراری | sh. ahrari
gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
مربی، گروه آموزشی پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گناباد، گناباد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

مهناز بهرامی | m. bahrami
torbat heydari university of medical scinesyeh
- مربی، گروه آموزشی داخلی- جراحی، دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، تربت حیدریه، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه (Torbat heydariyeh university of medical sciences)

مریم عشقی زاده | m. eshghizadeh
gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

عاطفه خلیق | a. khaligh
gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)

فاطمه رشیدی | f. rashidi
gonabad university of medical sciences, gonabad, iran
دانشگاه علوم پزشکی گناباد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گناباد (Gonabad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-873-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 6
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات