این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 28 آبان 1404
تحلیل فضایی مخاطرات محیطی
، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۱۷-۳۰
عنوان فارسی
بررسی شرایط هواشناسی کمینه دید افقی روزانه با استفاده از اطلاعات دستگاه RVR فرودگاه امام خمینی
چکیده فارسی مقاله
دید افقی بهعنوان یکی از مهمترین ویژگیهای نوری جو از جنبههای متفاوت حائز اهمیت است. تعیین دقیق دید از عوامل تاثیرگذار در سلامتی پرواز هنگام فرود و برخاست هواپیما بهشمار میرود. یک روش تعیین دید در امتداد باند فرودگاهها، استفاده از دستگاههای ترنسمیسومتر و فوروارد اسکترومتر است که پخش و عبوردهی نور را اندازهگیری میکنند. در مقاله حاضر برای نخستین بار در کشور از دادههای این دستگاهها برای تعیین میزان دقیق دید در باند فرودگاه امام خمینی استفاده شده است تا شرایط رخداد کمینه دید در سالهای 2013 و 2014 مطالعه شود. اطلاعات ایستگاه همدیدی و متار بهعنوان اطلاعات تکمیلی در این دو سال نیز بهکار رفته است. دادههای مورد استفاده شامل محدوده دید، دما، دمای نقطه شبنم، رطوبت، تندی و جهت باد است. با در نظر گرفتن شرایط حدّی برای رخداد کمینه دید مشاهده میشود که بیشترین رخداد کمینه دید مربوط به فصل زمستان، اواخر پاییز و اوایل بهار است که میتواند بهدلیل تاثیر فعّالیت بیشتر سامانههای جوّی و شرایط آب و هوایی متغیر در این ماهها باشد. بررسی نوع پدیدههای جوی در ایستگاه همدیدی فرودگاه امام در روزهای بحرانی نشان میدهد که عمدتاً گردوخاک، غبار، انواع مه و بارش پدیدههای غالب هستند. بر اساس نتایج دو مطالعه موردی، افزایش رطوبت نسبی و تغییر جهت باد از عواملی هستند که در رخداد کمینه دید نقش موثری دارند
کلیدواژههای فارسی مقاله
دید در باند فرودگاه امام، پخش و عبوردهی نور، رخداد کمینه دید.
عنوان انگلیسی
Investigation of the daily minimum visibility meteorological conditions using RVR data at IKA airport during 2013-2014
چکیده انگلیسی مقاله
Atmospheric visibility is defined as the greatest distance at which an observer can see a black object viewed against the horizon sky, which is usually known as visual range. It shows the degree to which the atmosphere is transparent to visible light, therefore its impairment results from light scattering and absorption that can originate from natural or anthropogenic sources. Visibility is an important atmospheric parameter in landing and takeoff of an aircraft.. According to the international standards, whenever the visual range is less than a certain threshold for runways, take-off and landing will not be authorized, and pilots will be ordered land on an alternative airport that costs airlines a lot of expenses. One of the methods in determining the runway visual range (RVR) is to use instruments such as transmisometer and forward scaterometer to measure the amount of scattering and absorption of light by the atmosphere. For the first time in Iran, the RVR system data from Imam Khomeini International Airport are applied in this study to examine the circumstances under which the runway visual range reached its minimum during two years 2013 and 2014. The high accuracy of these devices is a valuable factor for researchers to get more precise results. The data used include visibility range, temperature, dew point temperature, humidity, wind speed and wind direction, which are measured using the RVR system. Some cases of RVR data have been investigated in more detail utilizing one-minute observations and only the decreases of RVR to below 1500 m are presented. Results show that the critical low visibilities were mainly occurred in May and March and no cases of low visibility were seen between July to September. This can be due to the impact of more atmospheric systems and variable weather conditions in the relatively cold months. The highest visibilities were mostly occurred in July-September, due to the weakness of atmospheric systems and their less frequency of occurrences. Low visibility days were usually accompanied by dust, fog, mist and precipitation events. For the critical cases, high relative humidity and the change of wind direction were also favored in the occurrence of low visual range. Case studies of the events suggest that these factors differ from one another based on how they are formed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جلالالدین حاتمی مهند | J Hatami
سمانه ثابت قدم | S Sabetghadam
فرهنگ احمدی گیوی | F Ahmadi-Givi
نشانی اینترنتی
http://jsaeh.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-768-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات