این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 28 مهر 1404
دانش حسابداری
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۳۹-۶۵
عنوان فارسی
بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر ساختار سرمایه و سررسید بدهی
چکیده فارسی مقاله
هدف:این پژوهش با هدف بررسی تأثیر تمرکز بر مشتری بر ساختار سرمایه و ساختار سررسیدِ بدهی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران انجام شده است. روش: برای آزمون فرضیههای تحقیق از الگوی رگرسیون خطی چندگانه استفاده گردیده است. برای اندازهگیری ساختار سرمایه از شاخص اهرم مالی، برای ساختار سررسید بدهی از نسبت بدهی بلندمدت و برای اندازهگیری تمرکز بر مشتری از سه متغیر نسبت فروشهای عمده (فروشهای بالای 10 درصد) به کل فروش، شاخص هرفیندال- هیریشمن و از متغیر مجازی وجود یا عدم وجود مشتری عمده در شرکت استفاده شده است. نمونۀ آماری این تحقیق پس از اعمال برخی محدودیتهای موجود در این پژوهش، شامل 140 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دورۀ زمانی 1390 تا 1395 است. یافتهها: شواهد پژوهش نشان داد که بین تمرکز بر مشتری و ساختار سرمایه، رابطۀ مثبتِ معنادار وجود دارد. به عبارتی، در شرکتهایی با مشتریان عمده، میزان اهرم مالی (بدهی) بالاتر است. همچنین، ساختار سررسید بدهی در شرکتهایی با مشتریان عمده، بلندمدتتر است. نتیجهگیری: این نتایج مبیّن اهمیت و اثربخشی مشتریان عمده شرکت در افزایش ساختار سرمایه (اهرم مالی) و ساختار سررسید بدهی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرکز مشتری، ساختار سرمایه، ساختار سررسید بدهی،
عنوان انگلیسی
Investigating the Impacts of Concentration on Customer upon Capital Structure and Debt Maturity
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: This research investigates the impacts of concentration on customer upon capital structure and debt maturity in the companies listed in the Tehran Stock Exchange, TSE. Method: To test the hypotheses of the research, multiple linear regression model has been used. To measure capital structure and debt maturity structure, we used financial leverage and long-term debt ratio, respectively, and to determine concentration on customer, we examined the three variables of the ratio of major sales (sales above 10 percent) to total sales, the Herfindahl-Hirschman Inex, and the dummy variable of existence or lack of major customer. The sample includes 140 companies in the TSE in the years 2011-2016, regarding the constraints of this study. Results: The evidence showed that there is a significant positive relationship between concentration on customer and capital structure. In other words, in the companies with major customers, the rate of financial leverage (debt) is higher the others. Also, in these companies the debt maturity structure is longer. Conclusion: The results imply the importance and effectiveness of company's major customers in increasing the capital structure (financial leverage) and the debt maturity structure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
دکتر محمدرضا نیکبخت |
دانشیار حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
معصومه صابرماهانی |
کارشناس ارشد حسابرسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مصطفی دلدار |
دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jak.uk.ac.ir/article_2263_5c95f57827e537dcccc02031e24ed41d.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/796/article-796-1596180.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات