این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 17 آبان 1404
تاریخ علم
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۴۷-۷۴
عنوان فارسی
دارالفنون و نقش و جایگاهش در آموزش علوم و فنون نوین نظامی در عصر ناصری
چکیده فارسی مقاله
دارالفنون اولین کانون آموزشهای نوین است که نظاممند و هدفدار به آموزش علوم و فنون جدید نظامی پرداخت. آموزش علمی و عملی به شاگردان مدرسه و نیز افواج و صاحبمنصبان نظام، تألیف و ترجمۀ کتاب در حوزۀ نظامی، امتحانها و مشقهای منظم و تربیت نسلی از شاگردان در حوزۀ علوم و فنون جدید نظامی و گسترش آموزشهای مربوط به آن، از جملۀ دستاوردهای ارزشمند این مدرسه به شمار میآید. گفتنی است که اوج موفقیت و تأثیرگذاری دارالفنون مربوط به چند سال نخست پس از تأسیس آن (1268-1276ق) است و پس از آن بهتدریج دچار رکود گردید. در این مقاله، سعی بر آن است که روند آموزش علوم و فنون جدید نظامی در دارالفنون عصر ناصری بررسی گردد. چگونگی و روش آموزش، عملکرد معلمان، رشتههای آموزشی، شاگردان و تألیف، ترجمه و چاپ کتابهای نظامی، مهمترین مباحث بررسی شده در این پژوهش است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Dār al-Funūn and its Role in Modern Military Training in Nāṣirī Peroiod in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Dār al-Funūn is the first center for systematic modern science education and new military training in Iran. As far as the military disciplines are concerned, theoretical and practical training of the steudents, as well as troops and officers, authoring and translating books on military disciplines, regular examinations and upbringing a generation of students in new military tactics are the most important achievements of this school. The pinnacle of success and effectiveness of Dārulfunūn was the first few years after its establishment (1268-1276 AH) and then the school entered a period of decline. In this paper, we try to sudy on the new military training in Dārulfunūn in Nāṣir al-Dīn Shāh's era (Nāṣirī era): the methods of teaching, the teachers, educational programs, students, authors and translators of military books are the most important issues discussed in this study.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اکبر فلاحی |
دانشجوی دکتری تاریخ علم دورۀ اسلامی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
غلامحسین رحیمی |
استاد گروه مهندسی مکانیک، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
نشانی اینترنتی
http://jihs.ut.ac.ir/article_54689_fc9d4656f113b8458c0c55fbddc1e506.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات