|
نظریه های اجتماعی متفکران مسلمان، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۱۳۹-۱۶۳
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه مفهوم، ابعاد و حدود آزادی در اندیشه مرتضی مطهری و عبدالکریم سروش |
|
چکیده فارسی مقاله |
مواجه ایرانیان با مفهوم آزادی به دوران مشروطه باز می گردد، اما تامل فلسفی در باب آن پدیده ای متاخرتر است. مرتضی مطهری و عبدالکریم سروش رو از جمله متفکرانی هستند که درگیری فکری عمیق تری با پدیده آزادی داشته اند. نحوه مواجهه این دو متفکر با آزادی چه شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارد؟ و به صورت خاص مطهری و سروش چه تعریفی از آزادی به دست می دهند؟ از منظر این دو متفکر، ابعاد و حدود آزادی کدام ها هستند؟ یافتههای این مقاله حاکی از آن است که مطهری با مفروضات الهیاتی با پدیده آزادی مواجه می شود، از همین رو آزادی را به معنای وجود اختیار و اراده آزاد در انسان می داند که لازمه تعالی معنوی وی می باشد. در حالی که سروش با مفروضات علمانی مدرن (و به صورت خاص روش شناسی پوزیتیویستی و هستی شناسی پلورالیستی) با آزادی مواجه می گردد، در نتیجه آزادی را بالاترین ارزش انسانی برمی شمرد. در عین حال هر دو متفکر تحت تاثیر باورهای اسلام و عرفانی دو بعد برای آزادی (درونی و بیرونی) قائل می شوند. البته مطهری بیشتر بر آزادی درونی و سروش بیشتر بر آزادی بیرونی تاکید دارند. ضمن این که هر دو متفکر شریعت و اخلاق را خطوط قرمز (حدود) آزادی می دانند. روش این مقاله مقایسه ای است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Comparative of the concept, the dimensions, and the limits of freedom and how to face it in the thoughts of Morteza Motahariand Abd al – Kareem Soroush |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The concept of freedom came from the constitutional era in the Iranian intellectual arena, but the philosophical reflection on it among Iranian thinkers is a more recent phenomenon. Among recent Iranian thinkers, Morteza Motahari and Abd al – Kareem Soroush, there have been deeper intellectual conflicts with the phenomenon of freedom. What are the similarities and differences between the two thinkers in terms of freedom? And what does Motahari and Soroush define in terms of freedom? From the perspective of these two thinkers, which dimensions and limits of freedom are they? The findings of this article suggest that Motahari is confronted with the phenomenological phenomenon of freedom with theological assumptions, and therefore he considers freedom as the existence of freedom and will in the human being, which is necessary for his spiritual excellence. While Soroush confronts modern liberal assumptions (and in particular the positivist methodology and pluralistic ontology), Freud considers freedom as the highest human value. At the same time, both thinkers, under the influence of Islamic and mystical beliefs, have two dimensions for freedom: internal freedom and outer freedom. Of course, Motahari emphasizes more on freedom of innocence and more emphasis on external freedom. Meanwhile, both thinkers of sharia and morality are considered red lines (circles) of freedom. The method of this paper is comparative |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد امین میرزائی زاده کوهپایه | کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه یزد
محمد علی توانا | دانشیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شیراز
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jstmt.ut.ac.ir/article_71330_ab236a7bb5ce87d09d1c844e13f8a192.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1289/article-1289-1588675.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|