|
پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۶۹-۸۶
|
|
|
عنوان فارسی |
واکاوی نقش نوع وبگردی و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین در شهر یزد |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: خرید آنی، پدیدۀ مهمی در زمینه کسب و کار خرده فروشی و بازاریابی میباشد و بر آن دسته خریدهایی تأکید دارد که مرزهای منطقی و متداول فرآیند خرید را درهم میشکند و بدون ارزیابی جایگزینهای متعدد، پس از تأثیرپذیری فرد از نوعی محرک درونی یا بیرونی و در مدت زمانی بسیار کوتاه، رخ میدهد. هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش نوع وبگردی و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین در شهر یزد است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی به شمار مـیرود. جامعۀ آماری پژوهش افراد بالای 18 سال شهر یزد بوده که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 212 نفر برآورده شد. جهت بررسی مدل و صحت فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که انگیزه لذتجویانه بر آنیگرایی و وبگردی لذتجویانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. در حالی که تأثیر این متغیر بر وبگردی منفعتگرایانه معنادار نیست. همچنین آنیگرایی، وبگردی لذتجویانه، محتوا و طرح فروشگاه اینترنتی بر خرید آنی آنلاین تأثیر مثبت و معنادار و وبگردی منفعتگرایانه بر خرید آنی آنلاین تأثیر منفی و معناداری دارد. با این وجود تأثیر پیمایش فروشگاه اینترنتی بر خرید آنی آنلاین مورد پذیرش قرار نگرفت. نتیجهگیری: این یافتهها محیط فروشگاه را به عنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار بر خرید آنی آشکار میسازند. علاوه بر این، تأثیر وبگردی و رفتار خرید، وابسته به ماهیت فرآیند خرید بوده و خرید آنی با افزایش وبگردی بیشتر میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خرید آنی آنلاین، انگیزه لذتجویانه، وبگردی، محیط فروشگاه اینترنتی، |
|
عنوان انگلیسی |
واکاوی نقش نوع وبگردی و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین در شهر یزد |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
مقدمه: خرید آنی، پدیدۀ مهمی در زمینه کسب و کار خرده فروشی و بازاریابی میباشد و بر آن دسته خریدهایی تأکید دارد که مرزهای منطقی و متداول فرآیند خرید را درهم میشکند و بدون ارزیابی جایگزینهای متعدد، پس از تأثیرپذیری فرد از نوعی محرک درونی یا بیرونی و در مدت زمانی بسیار کوتاه، رخ میدهد. هدف پژوهش حاضر واکاوی نقش نوع وبگردی و محیط فروشگاه بر خرید آنی آنلاین در شهر یزد است. روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ شیوه گردآوری دادهها توصیفی از نوع پیمایشی به شمار مـیرود. جامعۀ آماری پژوهش افراد بالای 18 سال شهر یزد بوده که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه 212 نفر برآورده شد. جهت بررسی مدل و صحت فرضیهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاضر نشان میدهد که انگیزه لذتجویانه بر آنیگرایی و وبگردی لذتجویانه تأثیر مثبت و معناداری دارد. در حالی که تأثیر این متغیر بر وبگردی منفعتگرایانه معنادار نیست. همچنین آنیگرایی، وبگردی لذتجویانه، محتوا و طرح فروشگاه اینترنتی بر خرید آنی آنلاین تأثیر مثبت و معنادار و وبگردی منفعتگرایانه بر خرید آنی آنلاین تأثیر منفی و معناداری دارد. با این وجود تأثیر پیمایش فروشگاه اینترنتی بر خرید آنی آنلاین مورد پذیرش قرار نگرفت. نتیجهگیری: این یافتهها محیط فروشگاه را به عنوان یک عامل مهم و تاثیرگذار بر خرید آنی آشکار میسازند. علاوه بر این، تأثیر وبگردی و رفتار خرید، وابسته به ماهیت فرآیند خرید بوده و خرید آنی با افزایش وبگردی بیشتر میشود. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خرید آنی آنلاین, انگیزه لذتجویانه, وبگردی, محیط فروشگاه اینترنتی |
|
نویسندگان مقاله |
سید مهدی الحسینی المدرسی | استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
ابوالفضل امینیان جزی | کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی دانشگاه یزد
هوشمند باقری قره بلاغ | دانشجوی دکتری مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.socialpsychology.ir/article_87486_e2beeabe6b468f38308a8867c6044e36.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1391/article-1391-1504543.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|