|
پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۳۳-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مدل علی خردمندی: تبیین اثر شخصیت و خودکارآمدی مقابله |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده هدف: هدف این پژوهش تبیین خردمندی بر اساس عوامل شخصیتی با واسطهگری خودکارآمدی مقابله است. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که تعداد 400 دانشجوی کارشناسی (261 زن، 139 مرد) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاسخودسنجی خردمندی (ویستر، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999) و خودکارآمدی مقابله (چسنی و همکاران، 2006) را تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که از بین ابعاد شخصیتی، برونگرایی و توافقپذیری به ترتیب به طور مستقیم (16/0= β، 22/0= β و001/0=p)، همچنین برونگرایی همراه با گشودگی به تجربه، وظیفهگرایی، رواننژندگرایی و به ترتیب به صورت غیر مستقیم (11/0= β، 04/0= β، 14/0 = β ، 25/0- = β و 001/0=p) با واسطهگری خودکارآمدی مقابله قادر به پیشبینی خردمندی شدند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود با توجه به اینکه عوامل شخصیتی دارای ثبات نسبی هستند و خودکارآمدی مقابله قابل آموزش است؛ با تأکید بر آموزش خودکارآمدی مقابله و بستر سازی محیط و طراحی بستههای آموزشی طوری برنامهریزی شود که افراد با ویژگیهای شخصیتی گوناگون بتوانند با تقویت خودکارآمدی مقابله در مسیرشکوفایی خردمندی گام بردارند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خردمندی، خودکارآمدی مقابله، شخصیت، |
|
عنوان انگلیسی |
بررسی مدل علی خردمندی: تبیین اثر شخصیت و خودکارآمدی مقابله |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
چکیده هدف: هدف این پژوهش تبیین خردمندی بر اساس عوامل شخصیتی با واسطهگری خودکارآمدی مقابله است. روش: روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که تعداد 400 دانشجوی کارشناسی (261 زن، 139 مرد) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و مقیاسخودسنجی خردمندی (ویستر، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999) و خودکارآمدی مقابله (چسنی و همکاران، 2006) را تکمیل نمودند. یافتهها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که از بین ابعاد شخصیتی، برونگرایی و توافقپذیری به ترتیب به طور مستقیم (16/0= β، 22/0= β و001/0=p)، همچنین برونگرایی همراه با گشودگی به تجربه، وظیفهگرایی، رواننژندگرایی و به ترتیب به صورت غیر مستقیم (11/0= β، 04/0= β، 14/0 = β ، 25/0- = β و 001/0=p) با واسطهگری خودکارآمدی مقابله قادر به پیشبینی خردمندی شدند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود با توجه به اینکه عوامل شخصیتی دارای ثبات نسبی هستند و خودکارآمدی مقابله قابل آموزش است؛ با تأکید بر آموزش خودکارآمدی مقابله و بستر سازی محیط و طراحی بستههای آموزشی طوری برنامهریزی شود که افراد با ویژگیهای شخصیتی گوناگون بتوانند با تقویت خودکارآمدی مقابله در مسیرشکوفایی خردمندی گام بردارند |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
خردمندی, خودکارآمدی مقابله, شخصیت |
|
نویسندگان مقاله |
رقیه قربانی | دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز
فرهاد خرمائی | دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.socialpsychology.ir/article_87484_d6101f8a67c555c4b1692ba5db26517a.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1391/article-1391-1504541.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|