پژوهش های روانشناسی اجتماعی، جلد ۸، شماره ۳۱، صفحات ۳۳-۵۰

عنوان فارسی بررسی مدل علی خردمندی: تبیین اثر شخصیت و خودکارآمدی مقابله
چکیده فارسی مقاله  
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تبیین خردمندی بر اساس عوامل شخصیتی با واسطه­گری خودکارآمدی مقابله است.
روش: روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که  تعداد 400 دانشجوی کارشناسی (261 زن، 139 مرد) با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و مقیاس­خودسنجی خردمندی (ویستر، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999) و خودکارآمدی مقابله (چسنی و همکاران، 2006) را تکمیل نمودند.
یافته­ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که  از بین ابعاد شخصیتی، برون­گرایی و توافق­پذیری  به ترتیب به طور مستقیم (16/0= β، 22/0= β و001/0=p)،  همچنین برون­گرایی همراه با گشودگی به تجربه، وظیفه­گرایی، روان­نژندگرایی و به ترتیب به صورت غیر مستقیم (11/0= β، 04/0= β، 14/0 = β ، 25/0- = β و 001/0=p) با واسطه­گری خودکارآمدی مقابله قادر به پیش­بینی خردمندی شدند.
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود  با توجه به این­که  عوامل شخصیتی دارای ثبات نسبی هستند و خودکارآمدی مقابله قابل آموزش است؛ با تأکید بر آموزش خودکارآمدی مقابله و بستر سازی محیط و طراحی بسته­های آموزشی طوری برنامه­ریزی شود که افراد با ویژگی­های شخصیتی گوناگون بتوانند با تقویت خودکارآمدی مقابله در مسیرشکوفایی خردمندی گام بردارند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله خردمندی، خودکارآمدی مقابله، شخصیت،

عنوان انگلیسی بررسی مدل علی خردمندی: تبیین اثر شخصیت و خودکارآمدی مقابله
چکیده انگلیسی مقاله  
چکیده
هدف: هدف این پژوهش تبیین خردمندی بر اساس عوامل شخصیتی با واسطه­گری خودکارآمدی مقابله است.
روش: روش پژوهش از نوع همبستگی با استفاده از مدل­یابی معادلات ساختاری است و جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه شیراز بودند که  تعداد 400 دانشجوی کارشناسی (261 زن، 139 مرد) با روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شدند و مقیاس­خودسنجی خردمندی (ویستر، 2003)، فرم کوتاه پرسشنامه پنج عامل بزرگ شخصیت (گلدبرگ، 1999) و خودکارآمدی مقابله (چسنی و همکاران، 2006) را تکمیل نمودند.
یافته­ها: نتایج تحلیل معادلات ساختاری نشان داد که  از بین ابعاد شخصیتی، برون­گرایی و توافق­پذیری  به ترتیب به طور مستقیم (16/0= β، 22/0= β و001/0=p)،  همچنین برون­گرایی همراه با گشودگی به تجربه، وظیفه­گرایی، روان­نژندگرایی و به ترتیب به صورت غیر مستقیم (11/0= β، 04/0= β، 14/0 = β ، 25/0- = β و 001/0=p) با واسطه­گری خودکارآمدی مقابله قادر به پیش­بینی خردمندی شدند.
نتیجه­گیری: بر اساس نتایج این پژوهش پیشنهاد می­شود  با توجه به این­که  عوامل شخصیتی دارای ثبات نسبی هستند و خودکارآمدی مقابله قابل آموزش است؛ با تأکید بر آموزش خودکارآمدی مقابله و بستر سازی محیط و طراحی بسته­های آموزشی طوری برنامه­ریزی شود که افراد با ویژگی­های شخصیتی گوناگون بتوانند با تقویت خودکارآمدی مقابله در مسیرشکوفایی خردمندی گام بردارند
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله خردمندی, خودکارآمدی مقابله, شخصیت

نویسندگان مقاله رقیه قربانی |
دکتری روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز

فرهاد خرمائی |
دانشیار بخش روان شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شیراز، شیراز


نشانی اینترنتی http://www.socialpsychology.ir/article_87484_d6101f8a67c555c4b1692ba5db26517a.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1391/article-1391-1504541.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات