این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 شهریور 1404
اقتصاد کشاورزی و توسعه
، جلد ۲۳، شماره ۹۱، صفحات ۷۵-۹۴
عنوان فارسی
تحلیل میزان انتفاع سطوح مختلف بازار سیب زمینی درایران
چکیده فارسی مقاله
حاشیه بازاریابی ونوسانات تولید و قیمت از جمله مباحث مهم در بازاریابی سیبزمینی بوده که تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و حتی برنامه ریزان دولتی را به چالش انداخته است. نوسانات تولید، قیمت و روند فزاینده آن و همچنین کاهش قیمت در برخی از ماههای سال بهخصوص فصل برداشت، افزایش قیمت در سطح عمده فروشی و خرده فروشی این محصول در ماههای مختلف سالهای تحقیق، نارضایتیهایی را برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان به وجود آورده است. مقاله حاضر با مطالعه اسنادی و کتابخانهای و بر اساس اطلاعات دوره زمانی1386-1388 به تفکیک ماهها (36ماه) به تحلیل اقتصادی موضوعات مرتبط با بازاریابی به ویژه در زمینه تولید، قیمت، مسیر بازاریابی و حاشیه بازاریابی سیب زمینی پرداخته است. بر اساس یافته های تحقیق، به تفکیک ماهها در فاصله زمانی سه ساله، تولیدکننده سیب زمینی بهطور متوسط برای هر کیلوگرم 1900ریال دریافت کرده ولی مصرفکننده سیب زمینی4600 ریال پرداخته است. طی سالهای مورد بررسی، میانگین سه سالهحاشیه خرده فروشی2100ریال، عمده فروشی600ریال و حاشیه کل سیب زمینی2700ریال بوده در صورتیکه میانگین سهم تولید کننده ازقیمت نهایی40 درصد و سهم حاشیه بازاریابی60 درصد بوده است.حاشیه بازاریابی در ایران رو به افزایش بوده بدون آنکه خدمات بازاریابی بهبود لازم را پیداکرده باشد. مدیریت نامنسجم بازار، نوسانات قیمت ، مشکل نقدینگی تولیدکنندگان ونهایتاً تعدد واسطه ها ازعوامل کلیدی اثرگذار برافزایش حاشیه بازاریابی سیب زمینی میباشند. طبقهبندی JEL: M0 , M31,P22
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Analysis of Different Benefit Level of Potato Market in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Marketing margin and production and price fluctuations are the main subjects in potato market that producers, consumers and policy makers are faced with. production and price fluctuations and its increasing trend and also decreasing the price in some months specially in harvest season, increasing the price of wholesale and retail sale in different months led to dissatisfaction of producers and consumers. This paper analyzes the different benefit level of potato market during 2007- 2009 monthly. According to the results, during the 3 years, potato producers have received 1900 rials per kilogram on average, but consumers have paid 4600 rials. Over 3 years, average of retail sale margin, wholesale margin and total margin were 2100, 600 and 2700 rials respectively while average of producer share from final price and the share of marketing margin were 40% and 60% respectively. Marketing margin had been increasing in Iran while marketing services didn't improved as required. Incoherent management of market, price fluctuations, the problem of producers cash, and finally multiplicity of middleman are the main factors affecting on increasing the potato marketing margin. JEL Classification: P22, M31, M0 Keywords: Marketing Path, Price, Producer Share From Final Price, Marketing Margin
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی برابری | a. barabari
دانشجوی دکتری اقتصاد و مدیریت کشاورزی
نشانی اینترنتی
http://aead.agri-peri.ir/browse.php?a_code=A-10-24-265&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات