این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
سیاست
، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۷۵-۹۲
عنوان فارسی
مطالعۀ پوشش خبری رسانهها و دموکراسی در بنگلادش
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله، مطالعۀ چگونگی تضعیف دموکراسی با وجود افزایش تعداد رسانههای دولتی و خصوصی در بنگلادش است. برای رسیدن به این هدف، با توصیف وضعیت رسانههای بنگلادش و با استفاده از مدل پروپاگاندای هرمن و چامسکی، پوشش خبری رسانهها در مورد برخی موضوعات مهم و رابطۀ آن با وضعیت دموکراسی در بنگلادش را تحلیل کردهایم. نتیجهگیری این مقاله این است که پوشش خبری رسانهها در دورۀ زمانی سهماهه به نفع گروههای غالب سیاسی و اقتصادی بوده است. با وجود تفاوت زیاد در زمینههای اقتصادی، سیاسی، دینی و فرهنگی با آمریکا، مدل پروپاگاندا با اصلاح یک فیلتر، در مورد بنگلادش هم تعمیمپذیر است. افزونبر این، پوشش خبری رسانههای بنگلادش با هم تفاوت زیادی ندارند و به گسترش و تحکیم دموکراسی در این کشور کمک چندانی نمیکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پروپاگاندا، پوشش خبری، دموکراسی، گروههای غالب اقتصادی و سیاسی،
عنوان انگلیسی
A study of news coverage and democracy in Bangladesh
چکیده انگلیسی مقاله
This paper aims to examine how Bangladesh has become weaker on democracy despite the increasing number of public and private media in Bangladesh. According to the constitution, Bangladesh is a democratic country and though existing a lot of media outlets including 44 television channels in the country, people's participations in the election and political activities in the country are declining. In the other hand. Theoretically, a general assumption is that when the number of media increases, usually democracy becomes stronger. To address the issue, we attempted to analyze media coverage of four important issues and their relation with the state of democracy in Bangladesh. Our findings indicate that Bangladeshi media coverage is in favor of the dominant political and economic groups. Despite some important differences between the United States of America and Bangladesh, particularly in terms of religion and culture, it seems the propaganda model of media performance, suggested by Herman and Chomsky is applicable in Bangladesh. In addition, there are no major differences between the news coverage of different media outlets of Bangladesh.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علیرضا دهقان |
دانشیار گروه ارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
سهیل احمد |
دانشجوی دکتری ارتباطات دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jpq.ut.ac.ir/article_70947_5284ac28d58dac28a6b28ed709e41d6b.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/916/article-916-1500140.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات