این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)، جلد ۲۳، شماره ۹۰، صفحات ۵۰-۴۱

عنوان فارسی مکانیابی بهینه حسگرهای مانیتورینگ ترافیکی با استفاده از روش سلسله مراتبی فازی و روش تاپسیس
چکیده فارسی مقاله امروزه شبکه حسگرهای هوشمند به عنوان یکی از روش های نوین اخذ اطلاعات، در مدیریت ترافیک مطرح است که با امکان پایش هوشمند معابر شهری منجر به کاهش سوانح جاده ای می گردد. علیرغم اهمیت نصب و استقرار چنین تجهیزاتی مهمترین دغدغه تعیین مکان بهینه جهت نصب آنهاست. بنابراین آنچه در این تحقیق هدف ماست ارائه روشی مناسب در جهت مکانیابی بهینه حسگرهای ترافیکی است، روش پیشنهادی ترکیبی از روش های فازی سلسله مراتبی و تاپسیس است. لازم به ذکرست که برای تست روش پیشنهادی در این تحقیق بخشی از شبکه معابر شهری در شمال آمریکا به عنوان داده نمونه انتخاب گردید. در مرحله بعد با نظر کارشناسان ترافیک معیارهای تعیین مکان بهینه انتخاب گردید که در این تحقیق عبارت بودند از ترافیک متوسط سالیانه، شدت تصادفات، شیب متوسط و فاصله هر اتصال در شبکه شهری تا مکان های نیازمند کنترل ترافیک.برای مشخص کردن میزان اهمیت معیارهای ورودی از روش سلسله مراتبی فازی استفاده گردید، این روش با استفاده از اعداد فازی در مقایسه زوجی معیارها برای محاسبه وزن آنها، منجر به افزایش دقت محاسبات می گردد. در مرحله بعد وزن های محاسبه شده با استفاده از روش تاپسیس به رتبه بندی اتصالات شهری در محدوده مورد مطالعه پرداخت. در نهایت بعد از اجرای تحلیل مذکور با استفاده از نمره حاصل از روش تاپسیس اتصالات شهری در منطقه مورد مطالعه به سه کلاس متفاوت طبقه بندی شدند. اتصالات شهری قرار گرفته در کلاس اول به عنوان اتصالات شهری با بیشترین اولویت برای نصب حسگرها انتخاب شدند. بنابراین اتصالات مذکور در بیشترین اولویت برای نصب حسگرهای ترافیکی خواهند بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روش فازی سلسله مراتبی، تاپسیس، مکانیابی بهینه، حسگرترافیکی،

عنوان انگلیسی Optimum allocation of traffic sensors using Fuzzy AHP and Topsis
چکیده انگلیسی مقاله Smart traffic monitoring is a new method of traffic data acquisition. Traffic sensors are the core of such system in consequence optimum allocation of them increases efficiency of monitoring Although big challenges to accomplish this goal is selection of the best methodology for identification of optimum places. Thus this paper tries to propose a new methodology using Fuzzy-AHP and Topsis to determine optimum place for allocation of such devices. To do the analysis a pilot junction in north of Washington was selected. Then effective criteria such as annual average daily traffic (AADT) and accident severity (IR) and average slope and distance from school were determined respecting traffic expert’s idea. Finally Fuzzy-AHP method was used to estimate weight of input criteria, in comparison to famous weighting method such as AHP using fuzzy number for weight estimation of criteria increases efficiency of weight estimation process. Then estimated weight entered to Topsis method to identify appropriate place for sensor allocation. In this step urban links were classified in 3 classes using Topsis score, therefore urban links belongs 1 class were identified as vulnerable link. These links are in in high danger of traffic incident as a result need to be equipped with monitoring traffic instruments such as traffic sensors. Consequently our study tries to propose a new methodology and effective factors for determination of vulnerable urban links that are in high danger of traffic incidents. Therefore the identified links need to be monitored with using appropriate traffic strategy such as geo-sensor traffic network.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله fuzzy AHP, TOPSIS, Optimum allocation, Traffic sensor

نویسندگان مقاله ابوالقاسم صادقی نیارکی | sadeghi niaraki
دانشکده نقشه برداری، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی (Khajeh nasir toosi university of technology)

محمودرضا دلاور |
گروه نقشه برداری، دپارتمان gis ، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

سمیه رخساری طالمی |
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://www.sepehr.org/article_12166_69ed6bf4a8f6a06377bd3bfe7be35d0d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات