این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
اطلاعات جغرافیایی (سپهر)
، جلد ۲۴، شماره ۹۶، صفحات ۵-۱۹
عنوان فارسی
ارائه روشی دانش پایه جهت وزندهی درون لایه ای به منظور تعیین مسیر بهینه با استفاده از سامانه های اطلاعات مکانی (GIS) (مطالعه موردی: محور ایلام- حمیل)
چکیده فارسی مقاله
لحاظ نمودنمعیارهایصحیحوجامعدرمرحلهتعیین مسیرمی تواند نقشعمده ایرا درکاهشهزینه هایاقتصادی،افزایشایمنی و دسترسی جاده ها و حفظ محیط زیست ایفا نماید. بدین منظوردرتحقیق حاضر،عوامل متعددی مانند مدل ارتفاعی زمین، پوشش اراضی، اطلاعات مراکزجمعیتی و گردشگری، میزان آفتابگیربودن مسیر درفصول سرد،نحوه توزیع رودخانه هاوخطوطگسلجهتمسیریابیبهینهدرمسیرایلام - حمیلدرنظرگرفتهشد. بهمنظورتعیینهزینهدرونلایه اییک روشدانش پایهپیشنهادشدهکهبراساسآنبرایهریکازلایه هامتناسبباویژگی هاونحوهتأثیرآندرتأمینهدف،یکتابعهزینهلحاظ شدهاست. مزیتاصلیاینروشوزندهیاستکهتغییراتهزینهدربازه هایاطلاعاتیموجوددرهریکازلایه هاصرفاًخطینبودهوویژگی هایآنلایهاطلاعاتیدرتعریفتابعهزینهلحاظشدهاست. درادامهجهتوزندهیبینلایه ایازمقایسهدوتاییوتحلیلAHPبااستفادهازنظراتکارشناساناستفادهشدهاست. باتلفیقلایه هابه روشهمپوشانیشاخص،کوتاهترینمسیرباتأمینکمترینهزینهباسهمتغیریاوریانتمختلفپیاده سازیگردید. دروریانتاولوزندهیدرونلایه ایبراساسروش هایرایج (بهصورتخطی) لحاظشدهاست. دروریانت دومتنهاازمعیارشیبجهتتعیینمسیراستفادهشد. روشپیشنهادیوزندهیدانش پایهنیزدروریانتسومبادرنظرگرفتنتماممعیارهااعمالگردید.براساسنتایج،درتعیینمسیراحداثشدهبهعواملیمانندفاصلهازخطوط گسلورودخانه ها،دسترسیبهمراکزجمعیتیوگردشگریتوجهکمتریشدهومعیاراصلیدرمسیریابیتنهاتوپوگرافیمنطقهبودهاست. همچنینطولمسیردرهرسهوریانتازطولمسیراحداثشدهکمترمی باشد. بهطورکلیمسیرحاصلازاعمالوزندهیدانش پایهوضعیتمناسب تریرادرتأمینمعیارهایمختلفنسبتبهمسیراحداثشدهوهمچنیندووریانت دیگردارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
A knowledge-based approach for inter-laye weighting in order to optimal route location using Geospatial Information System (GIS) (Case study: Ilam-Homeil road)..........................................................................
چکیده انگلیسی مقاله
Consideration of comprehensive and exact criteria in the route locating stage can play a decisive role in reducing of costs, increasing the safety and accessibility of roads as well as protecting the environment. In this regard, several parameters such as Digital Elevation Model, land cover, population distribution, touristic areas, sunshiny level of roads during cold seasons along with distribution of rivers and fault lines are considered in optimal route location of Ilam-Homeil road. In this research, an approach is proposed in order to assign inter-layer costs. According to the proposed method, a specific cost function is defined for each layer regarding its own characteristics and influence on final decision. The most outstanding advantage of this approach is that cost variations is not linear for different data intervals of each layer and the characteristics of corresponding layer is considered in defining relevant cost function. Then pair-wise comparison and Analytical Hierarchy Process (AHP) are implemented for relative weighting of layers. Accordingly, the short path analysis is applied to supply the minimum cost considering three different variants. In the first variant the traditional method is used for inter-layer weighting and opinions of experts are considered for relative weighting of layers. In the second variant, the only criterion is the slope variation in the study area. The proposed knowledge-based weighting method is applied in the third variant. According to the results, the main parameter for route location of available road has been the topographical condition of study area and less attention has been paid to other factors such as distance from fault lines and rivers, access to population centers and touristy areas. The proposed routes resulting from each variants are shorter than constructed road.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
میثم رستمی |
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی عمران - راه و ترابری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی زنجان (Islamic azad university of zanjan)
رامین کیامهر |
عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه زنجان (Zanjan university)
رامین بیات |
کارشناس ارشد گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی،واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه (Islamic azad university of kermanshah)
نشانی اینترنتی
http://www.sepehr.org/article_18940_4999c16de78b980d801e9173bd6ac8ed.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات