مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۲۹، شماره ۱۷۲، صفحات ۱۶۰-۱۶۹

عنوان فارسی مروری بر ابزارهای ارزیابی تغذیه دهانی نوزادان پره ترم و ترم
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: یکی از مشکلات نوزادان به ویژه نوزادان پره ترم مشکل در تغذیه دهانی است. بنابراین ارزیابی تغذیه نوزادان، یک بخش مهم در فرایند تشخیص در توان بخشی بلع می‌باشد هم‌چنین تصمیم‌گیری در درمان، وابسته به استفاده از ابزارهای ارزیابی جامع و دقیق است. لذا هدف از مطالعه حاضر، مروری بر ابزارهای ارزیابی تغذیه دهانی نوزادان می‌باشد. مواد و روش ها: در این مطالعه مروری اطلاعات مورد نیاز جهت دسترسی به ابزارهای موجود در این زمینه با هریک از کلید واژه های (Infant or Preterm infant or Premature infant) and (Evaluation or Assessment Tool) and (Dysphagia or Oral motor feeding or Swallowing or Feeding behavior) در پایگاه‌های اطلاعاتی Google scholar, Pubmed, Scopus, Science direct, Medline در بازه زمانی 2000 تا ژوئن 2018 مورد جست‌وجو قرار گرفت و اطلاعاتی از قبیل نام سازنده و کشور، هدف آزمون، جمعیت و سن هدف، شیوه تغذیه، آزمون گیرنده، ویژگی‌های روان سنجی، معیار نمره‌دهی و تعداد آیتم‌های آزمون گرداوری شده است. یافته ها: در این مطالعه 14 ابزار گرداوری شد که در این میان 2 ابزار جهت ارزیابی با شیشه و پستان مادر،10 ابزار به منظور ارزیابی با پستان مادر و تنها 1 ابزار برای ارزیابی با شیشه و 1 ابزار جهت ارزیابی مهارت‌های قبل از تغذیه مورد استفاده قرار گرفت. استنتاج: گفتار درمان گران معمولاً از ابزارهایی استفاده می‌کنند که به توان به وسیله آن نوزادان را در هنگام تغذیه با پستان مادر یا شیشه در مدت زمان کوتاه‌تر و به نسبت دقیق مورد ارزیابی قرار دهند. این مطالعه حاکی از آن است که دو ابزار ارزیابی مهارت‌های تغذیه دهانی اولیه EFS) - Early Feeding Skills Assessment) و مقیاس ارزیابی دهانی- حرکتی نوزادان (-NOMAS Neonatal Oral-Motor Assessment Scale) علاوه بر دارا بودن این ویژگی‌ها، دارای خصوصیات روان سنجی مناسب برای استفاده برای این گروه از نوزادان می‌باشند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تغذیه دهانی، نوزادان، ابزارهای ارزیابی

عنوان انگلیسی A Review of Assessment Tools for Oral Feeding in Term and Preterm Infants
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Problems in oral feeding are common in infants, especially in preterm infants. Therefore, assessment of infants feeding could be of great help in making appropriate diagnosis for rehabilitation of swallowing. Therefore, comprehensive and accurate assessment tools are needed. The aim of this study was to review assessment tools used for infants oral feeding. Materials and methods: Electronic databases including Google scholar, Pubmed, Scopus, Science Direct, and Medline were searched using the following keywords: Infant OR Preterm infant OR Premature infant, Evaluation or Assessment tool, Dysphagia OR Oral motor feeding or Swallowing or Feeding behavior. Articles published between 2000 and 2018 were reviewed and information including the manufacturer's name and country, purpose of the test, population, age, feeding method, examiner, psychometric properties, scoring criteria, and number of test items was collected. Results: In studies reviewed, 14 tools were used. Among the tools, two were used for assessment of bottle and breast feeding, 10 evaluated only breast feeding and only one tool was used for bottle feeding. There was also one tool that assessed the pre-feeding skills. Conclusion: Speech therapists usually use the tools that could accurately evaluate breast feeding or bottle feeding at a shorter time. Current review suggests Early Feeding Skills Assessment (EFS) and Neonatal Oral-motor Assessment scale (NOMAS) as the tools that have the features desired, and also have suitable psychometric properties and could be used in this group of infants.    
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مریم سادات طباطبایی | Maryam Sadat Tabatabaei
MSc Student in Speech and Language Pathology, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

فریده کامران | Faride Kamran
MSc Student in Speech and Language Pathology, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

شهره جلایی | Shohre Jalaei
Associate Professor, Department of Physical Therapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران،ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-11-10019-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/119/article-119-1476923.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب شناسی گفتار و زبان
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات