این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 18 شهریور 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۴
عنوان فارسی
رابطه شرم درونی شده، رفتارهای ایمنی بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی از عوامل مؤثر در بروز اختلال اضطراب اجتماعی میباشند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان بود. روش: با یک طرح همبستگی از جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان به روش نمونهگیری در دسترس 285 دانشجو(176 مرد و 109 زن) انتخاب شدند و از آنها درخواست شد تا مقیاس شرم درونی شده ، مقیاس رفتارهای ایمنیبخش، مقیاس سبک مقابله اجتناب شناختی و مقیاس سنجش ابعاد اضطراب اجتماعی را پاسخ دهند. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی کانونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که همبستگی چند متغیره بین متغیرهای شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی معنادار میباشد. در حدود 84 درصداز واریانس ابعاد اضطراب اجتماعی توسط متغیرهای پیش بین تبیین می شدند. نتیجهگیری: می توان نتیجه گرفت که شرم درونی شده، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی رابطه دارند. مداخلات مرتبط برشرم، رفتارهای ایمنیبخش و راهبردهای اجتناب شناختی می بایست در دانشجویان علوم پزشکی مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between Internalized Shame, Safety Behaviors and Cognitive Avoidance Strategies with Multidimensional Social Anxiety in Students of Medical Science
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: the purpose of this study was to investigate the relationship between Internalized Shame, Safety Behaviors and Cognitive Avoidance Strategies with Multidimensional Social Anxiety in students of medical science faculty. Method: By a correlational design among statistical population including all students of Abadan medical science faculty, a total sample of 285 students (176 female and 109 male) were selected by available sampling method, and asked to complete 4 instruments of 1- Internalized Shame scale, 2- Subtle Avoidance and Safety Behaviors Inventory,3- Cognitive Avoidance Coping Style scale and 4- Multidimensional Assessment of Social Anxiety Inventory. Data was analyzed by a Canonical Correlation method. Results: The final results showed significant canonical correlation betweenshame, safety behaviors and cognitive avoidance strategies with social anxiety. About 84 percent of variance components of social anxiety dimensions was explained by predictor variables. Conclusion: It was concluded that internalized shame, safety behaviors and cognitive avoidance strategies are associated to social anxiety dimensions. Relavant interventions on shame, safety behaviors and cognitive avoidance strategies in students of medical science is recommended.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
لیلا فوارق |
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
سودابه بساک نژاد |
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
ایران داودی |
استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/article_3764_279932eec2b16afcfcd71e6ef7c9e40f.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-1430517.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات