|
روانشناسی بالینی، جلد ۱۰، شماره ۴، صفحات ۱-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیرآموزش روانی فردی و آموزش روانی خانواده بر سطح سرمی لیتیوم و بیلی روبین خون بیماران دوقطبی نوع یک |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: هدف پژوهش حاضر عبارت از بررسی تأثیر درمانهای مکمل آموزش روانی فردی و آموزش روانی خانوادگی بر بیماران دوقطبی نوع یک تحت درمان روانپزشکی، برای تنظیم شاخصهای زیستی لیتیوم و بیلیروبین خون است. مقدمه: هدف پژوهش حاضر عبارت از بررسی تأثیر درمانهای مکمل آموزش روانی فردی و آموزش روانی خانوادگی بر بیماران دوقطبی نوع یک تحت درمان روانپزشکی، برای تنظیم شاخصهای زیستی لیتیوم و بیلیروبین خون است. روش: پس از وارسی معیارهای ورود و خروج یک نمونه 66 نفری از بیماران دچار اختلال دوقطبی نوع یک با شیوه هدفمند انتخاب شدند. آزمودنی ها به طور تصادفی در سه گروه آموزش روانی فردی، آموزش روانی خانواده و گروه کنترل قرار داده شدند. دو گروه آزمایشی اول آموزش روانی فردی و خانوادگی را دریافت کردند، درحالیکه گروه کنترل ویزیت ساده با مشاور داشتند. سنجش متغیرهای لیتیوم و بیلیروبین با استفاده از کیتهای آزمایشگاهی پارس آزمون در سه نوبت پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری انجام شد. دادهها استخراج و با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد. یافتهها: تفاوت معناداری برای گروههای تحقیق در ارتباط با سطح لیتیوم گروه ها بدست آمد. گروه آموزش روانی خانواده در پس آزمون به گونه معنادار میانگین بالاتری از گروه کنترل از نظر میزان لیتیوم داشتند، در پیگیری دو ماهه نیز میانگین گروه آموزش روانی خانواده از گروه کنترل در میزان لیتیوم بالاتر بود. نتیجهگیری: آموزش روانی فردی و خانوادگی می تواند سطح لیتیوم خون بیماران دوقطبی را تنظیم نماید و علایم ناشی از اختلال دوقطبی نوع یک بیماران را در کوتاهمدت و بلند مدت کنترل کند. درمان مکمل آموزش روانی فردی و خانوادگی در کنار درمان روانپزشکی روتین این بیماران توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Impacts of Individual and Family Psychoeducation on Lithium and Bilirubin Blood Serum Levels of the Bipolar Disorder Patients type 1 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This study aims to investigate the impacts of individual and family psychoeducation on bipolar 1 patients to balance the Lithium and Bilirubin biomarkers while in psychiatric routin treatment.Method: After investigating inclusion and exclusion criteria, a sample of 66 bipolar disorder I patients were purposfuly selected. Subjects were divided into three groups randomly: individual- psychoeducation, family- psychoeducation and control group. The first two experimental groups received individual and family psychoeducation, while the control group had simple visits by a counselor. Lithium and Bilirubin serume levels were measured using the Pars Azmoon laboratory kits in three phases of pretest, posttest and follow-up. Data were extracted and analyzed by a Multivariate Analysis of Covariance. Results: Results showed a significant difference for the Lithium serum level of research groups. Family psychoeducation group at posttest showed a significant higher average than control group. The family psychoeducation group at 2 months follow up was higher in the serum Lithium level than control group as well.Conclusion: Family psychoeducation could balance the lithium serum levels, and control the symptoms of bipolar disorder 1 in short and long term. The adjunct individual and family psychoeducation are recommended to this patients beside their routin psychiatric treatments. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمانه قوشچیان چوبمسجدی | دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
شاهرخ مکوند حسینی | دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
محمود نجفی | استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
ایمان اله بیگدلی | گروه روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jcp.semnan.ac.ir/article_3761_b3633792297a6c4cc877fd434ecfbad8.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/852/article-852-1430514.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|